Według nowego badania, przeprowadzonego przez Deloitte, Amazon w dalszym ciągu dominuje w świecie e-commerce. Raport zawiera też prognozę na temat integracji zakupów z technologią podczas najbliższej dekady.

Raport „Global Powers of Retailing 2014”, opracowany przez Deloitte we współpracy z STORES Media, opiera się na badaniach przeprowadzonych wśród 250 topowych detalistów oraz 50 topowych e-detalistów. Do top 10 i top 250 detalistów zaliczają się głównie firmy z branży spożywczej i produktów szybkozbywalnych – Walmart (1), Tesco (2), Carrefour (4), Metro Group (7) and Target (10).

Spośród 50 topowych e-detalistów, zdecydowana większość to tak naprawdę sprzedawcy wielokanałowi, a jedynie jedna ósma z nich należy do grupy tzw. pure players. Większość ma swoje siedziby w USA i Europie (szczególnie we Francji i Wielkiej Brytanii), a jedynie jedna pięć pochodzi z rynków rozwijających się (trzy z Chin i dwie z Brazylii). Uwzględniono jedynie firmy działające w formacie B2C. W top 10 e-detalistów znalazły się Amazon, Apple, Walmart, Otto, Jingdong, Tesco, Liberty Interactive Corporation (QVC), Dell, Casino i Jia.com (chiński sprzedawca materiałów budowlanych I artykułów gospodarstwa domowego).

W przypadku firm zalicząjących się do Top 50, e-commerce wygenerował około jednej trzeciej całości sprzedaży. Sprzedaż online rosła najszybciej w regionie Azji i Pacyfiku, a najwolniej – w Ameryce Północnej. Mimo wolnego wzrostu, e-commerce wygenerował największe zyski dla detalistów z Ameryki Północnej. Najmniej – dla tych z Europy.

Z 250 topowych detalistów, 53 w ogóle nie prowadziło sprzedaży online w roku 2012. Większość z nich to przedstawiciele branży spożywczej. Cała grupa wygenerowała średnio 7,7% swojej sprzedaży za pośrednictwem kanału online.

Autorzy raportu przewidują, że zakupy przyszłości będą wykorzystywały technologie MRI, drukowania 3D oraz RFID. Ta ostatnia pozwala na pobieranie i magazynowanie energii z fal radiowych, po czym przesyłanie jej z powrotem w celu identyfikowania informacji o danym obiekcie.

Raport roztacza wizję przyszłości, w której klient wchodzi do sklepu i zostaje natychmiast rozpoznany przez elektroniczny system monitoringu po urządzeniu którego używa oraz po tagach RF. Następnie zostaje uruchomiony cyfrowy asystent sprzedaży, który na podstawie historii zakupów i wyszukiwania danego konsumenta sugeruje mu zakup konkretnych produktów.

Dzięki drukarce 3D możliwe będzie natychmiastowe wyprodukowanie odzieży dla klienta, którego wcześniej zmierzy system skanowania MRI. Konsument będzie mógł otrzymać zniżkę na zakup zostawiając w sklepie swoją starą odzież. Na koniec klient zapłaci za pomocą bezpiecznego systemu autoryzacji biometrycznej, który nie będzie wymagał żadnych dodatkowych kart ani urządzeń.