Chiny sprzedaż online
Shutterstock

Wygląda na to, że Ameryka Północna ustąpi miejsca na podium dla największych potęg w świecie e-commerce. Według najnowszego raportu firmy eMarketer, w roku 2014 roku konsumenci w regionie Azji i Pacyfiku wydadzą więcej na zakupy online niż klienci z Ameryki.

Po prześcignięciu Ameryki Północnej region Azji i Pacyfiku zostanie największym lokalnym rynkiem e-commerce na świecie. Według eMarketera sprzedaż w sektorze B2C w tym regionie osiagnie 525,2 miliarda dolarów, natomiast w Ameryce – 482,6 miliarda.

Raport eMarketera szacuje, że światowa sprzedaż w sektorze online wzrośnie o 20,1% i osiągnie 1,5 biliona dolarów. Firma przewiduje, że wzrost ten będzie wynikiem ekspansji detalistów na rynki online i mobilne w krajach rozwijających się. Region Azji i Pacyfiku posiada bazę klientów sięgającą 46% ogółu konsumentów korzystających z zakupów online, co stanowi jedynie 16,9% populacji tego regionu. Spowoduje to raptowny wzrost sprzedaży mobilnej, rozwój usług dostarczania przesyłek oraz ekspansję największych marek na rynki międzynarodowe.

Badania pokazują, że Chiny będą największym graczem regionu, zabierając sześć z każdych dziesięciu dolarów wydanych w regionie w tym roku, przy czym wskaźnik ten sięgnie 75% w roku 2017. Przewaga USA nad Chinami w tej materii znacznie spadnie, a Kraj Środka ostatecznie prześcignie Amerykę w roku 2016. „Ogromne zyski w Chinach, Indiach i Indonezji napędzą wzrost regionu Azji i Pacyfiku na najbliższe lata” – czytamy w raporcie.

Ameryka Północna i Europa zachodnia są obecnie jedynymi regionami, w których wiekszość populacji robi zakupy online, jednak wraz z popularyzacją internetu coraz większą część tej grupy będą stanowili konsumenci z rynków rozwijających się a lider na podium będzie musiał się zmienić. Poza krajami z regionu Azji i Pacyfiku, eMarketer wróży wysoki wzrost dla Argentyny, Meksyku, Brazylii, Rosji, Włoch i Kanady, a także dla innych rynków e-commerce, które są już bliskie osiągnięcia dojrzałości.