Zakupy online
Zakupy online, fot. Shutterstock

Rok 2013 był niezły dla e-commerce – 48 proc. badanych przez Cube Research właścicieli biznesów e-commerce uznało, że sytuacja ich sklepów w tym okresie się poprawiła, 26 proc. powiedziało, że pozostała bez zmian, a co czwartemu sklepowi w 2013 się pogorszyło.

Jeśli porównamy te wyniki z badaniami Cube Research prowadzonymi w analogicznym okresie zeszłego roku – okaże się, że odsetek oceniających sytuację sklepu jako lepszą spadł o 7 punktów, (w 2013 wynosił 55 proc.), znacząco też wzrosła liczba właścicieli sklepów, którzy swoją sytuację oceniają jako gorszą (w 2013 było ich tylko 16 proc.) Oznacza to, że wprawdzie e-commerce nadal jest zieloną wyspą, ale rozwój rynku nieco wyhamowuje i w kolejnych latach być może nie będzie on już tak bardzo spektakularny.

Mimo że tempo wzrostu i ocena sytuacji w sklepach jest niższa niż przed rokiem, właściciele biznesów e-commerce są znacznie większymi optymistami niż rok temu. Aż trzy czwarte spośród nich uważa, że rozpoczęty 2014 będzie dla ich sklepów rokiem dobrym. Jedynie co dziesiąty twierdzi, że będzie to rok gorszy. Takiego optymizmu nie było rok temu. Wtedy „jedynie” 55 proc. pytanych właścicieli sklepów stwierdziło, że w ciągu 12 miesięcy sytuacja się poprawi.

Na optymizm branży wpływają dobre prognozy dla całej gospodarki i informacje o kończącym się okresie kryzysu.

Równie optymistyczne są oczekiwania dotyczące wzrostu sprzedaży – aż trzy czwarte właścicieli sklepów uważa, że sprzedaż w roku 2014 wzrośnie. Jedynie 6 proc. twierdzi, że sprzedaż spadnie.

Właściciele e-sklepów przewidują w roku 2014 wzrost sprzedaży średnio na poziomie około 20 proc. – można więc ostrożnie szacować, że wartość rynku e-commerce w Polsce w roku 2014 przekroczy 35 mld zł.

O poważnym zaangażowaniu Google w polski e-commerce mówi się od dawna, jednak rok 2013 wydaje się przełomowy. Według Cube Research wejście na rynek Google Shopping przyspieszy zmiany, których spodziewano się od dłuższego czasu. Fakt, że produkty ze sklepów będzie można oglądać i wybierać z poziomu wyszukiwarki Google, stanowi nowość na rynku, a jednocześnie może silnie uderzyć w porównywarki cenowe, obniżając ich pozycję na rzecz giganta z Mountain View. Takie są także oczekiwania rynku – zdaniem większości badanych (67 proc.) rola Google w kontekście nowych usług reklamowych i shoppingowych w polskim e-commerce będzie rosła. Jedna trzecia uważa, że pozostanie bez zmian, a tylko 2 proc. respondentów sądzi, że zmaleje.

Według specjalistów Cube Research w 2014 postępować będzie trend zacierania się różnic pomiędzy poszczególnymi platformami (komputery, telefony, tablety). Klienci będą korzystać z różnych urządzeń w sposób, jaki akurat dla nich w danym momencie będzie wygodny. W związku z tym sklepy będą musiały optymalizować swoje serwisy tak, żeby do tego trendu się dostosować.

Aż 64 proc. badanych właścicieli sklepów zgadza się z twierdzeniem, że w roku 2014 będziemy mieć do czynienia z zjawiskiem wielourządzeniowości, w której trudno będzie rozdzielić poszczególne platformy. Przeciwnego zdania jest 15 proc. respondentów.

Z analizy Cube Research wynika, że dotychczas tendencja była jednokierunkowa – obserwowaliśmy otwieranie sklepów ze świata offlinowego w sieci. W 2014 będzie narastał trend przeciwny – jak wynika z obserwacji ponad połowy ankietowanych (56 proc.) – e-sklepy będą rozwijać się także stacjonarnie, chociażby w postaci punktów odbioru bądź otwierania placówek tradycyjnych. Jedna piąta badanych nie widzi takiej tendencji, a pozostali nie mają wyrobionego zdania na ten temat.