Relokacje pomagają utrzymać atrakcyjność centrów handlowych

Zakupy, fot. Shutterstock

Zakupy, fot. Shutterstock

– Relokacja najemców w ramach tego samego centrum handlowego to coraz częstsze zjawisko. Z jednej strony ma ono związek z licznymi modernizacjami istniejących już centrów. Z drugiej – związane jest ze zmianą strategii samych najemców – powiedziała portalowi Retailnet Iwona Wieczorek, Associate, Dział Powierzchni Handlowych, Colliers International.

– Coraz większa konkurencja oraz rosnące wymagania klientów wymuszają na sieciach handlowych działania zmierzające do zmiany aranżacji salonów, poszerzania asortymentu i – tym samym – uatrakcyjniania oferty. Bardzo często wiąże się to z zapotrzebowaniem na dodatkową, lepiej eksponowaną powierzchnię, a co za tym idzie – relokację. W ostatnim czasie zapotrzebowanie na dodatkową powierzchnię zgłaszają sieci z odzieżą, które rozszerzają swój asortyment o nowe produkty. Dobrym przykładem jest tu sieć H&M, która w ramach swoich placówek wprowadza nowe koncepty typu H&M Home czy H&M Sport. Z drugiej strony, część najemców decyduje się na zmniejszenie swoich salonów. Tak jest w przypadku sieci oferujących produkty RTV/AGD.

– W obu tych przypadkach relokacja to inicjatywa najemcy. Właściciel ma wtedy możliwość wynegocjowania nowych warunków umowy: przedłużenia okresu jej trwania czy podniesienia czynszu (w przypadku, gdy najemca chce ograniczyć wynajmowaną powierzchnię).

– Coraz częściej na relokację najemców w ramach tego samego obiektu decydują się ich właściciele. Związane jest to zazwyczaj z renowacją budynku. W takim wypadku ciężar zmian spada na właściciela obiektu, a część najemców może wtedy wynegocjować udział właściciela w kosztach aranżacji nowego lokalu lub okres zwolnienia z czynszu. By zminimalizować koszty związane z relokacją, decyzje o przeniesieniu najemcy w inne miejsce najczęściej zbiegają się w czasie z okresem wygasania umów.

– Relokacje mają bardzo istotne znaczenie w utrzymaniu atrakcyjność obiektów, a co za tym idzie – ich rynkowej pozycji. Bardzo często są korzystne zarówno dla właściciela obiektu, jak i samych najemców. Tak jest m.in. w przypadku modernizacji centrum handlowego Morena w Gdańsku (jego właścicielem jest Carrefour Polska). Zmiany w centrum dotyczyć będą m.in. przeniesienia i odświeżenia strefy gastronomicznej, relokacji obecnych najemców oraz odświeżenia przestrzeni wspólnych. W tym przypadku relokacje dają możliwość wprowadzenia do obiektu nowych, atrakcyjnych najemców. W Morenie pojawią się nowi główni najemcy modowi oraz z branży rozrywkowej. Celem wprowadzanych zmian jest podniesienie atrakcyjności obiektu i tym samym zwiększenie obrotów najemców – dodała Iwona Wieczorek.

Reklama

Galeria Jurajska