Renata Kusznierska, DTZ: polski rynek ważnym punktem na mapie Europy

Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE w firmie DTZ

Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE w firmie DTZ

– Kilkanaście lat konsekwentnego rozwoju centrów handlowych doprowadziło polski rynek do czołowej pozycji w Europie. Możemy się poszczycić zarówno dużą liczbą centrów handlowych o różnych formatach, jak i obecnością międzynarodowych sieci handlowych – powiedziała Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE w firmie doradczej DTZ, podczas Shopping Center Poland Winter Edition 2014.

– W ostatnim czasie z uwagi na zwiększoną dostępność i uporządkowanie prawne widoczne jest zainteresowanie deweloperów terenami przydworcowymi PKP i PKS. Skupiają one wokół siebie komunikację miejską, są dobrze zlokalizowane względem miasta oraz zawierają naturalne ciągi komunikacji pieszej i samochodowej.

– Na rynku nieruchomości handlowych rozwijają się małe formaty typu convenience w osiedlach mieszkaniowych, a także sklepy dyskontowe, które pojawiają się w coraz mniejszych miastach. Powstają również małe supermarkety oferujące najpotrzebniejsze produkty, które często zlokalizowane są obok siebie na niewielkich powierzchniach. Odbierają klientów dużym hipermarketom spożywczym, którzy na większe zakupy wybierają się rzadziej, oszczędzając czas i kupując obok domu. Natomiast sieci handlowe kontynuują rozwój w bardziej przemyślany sposób. Optymalizują biznes, czasem zamykają sklep, jeśli ilość otwarć kanibalizuje ich własny rynek, a miasto osiągnęło poziom absorpcji powierzchni handlowej.

– Obecnie coraz więcej centrów handlowych jest modernizowanych lub adaptowanych do nowych warunków rynkowych. Tylko w taki sposób będą w stanie sprostać powstającej konkurencji, znajdując swoją niszę i pozycjonując się właściwie na lokalnym rynku. Nowym trendem jest powstawanie ekologicznych bazarów, gdzie kilkudziesięciu wystawców oferuje swoje produkty dla grona odbiorców zainteresowanych żywnością bio. Coraz więcej polskich najemców podejmuje decyzję o rozwoju sieci na rynkach europejskich, dostrzegając istniejący tam potencjał, jak również siłę swojej marki.

– Z roku na rok obserwujemy wzrost liczby sieci handlowych proponujących sprzedaż online. Kierowana jest ona do klientów jako dodatkowa możliwość robienia zakupów. Ten kanał sprzedaży będzie się rozwijać w szybkim tempie przez kolejne lata, aby po jakimś czasie osiągnąć właściwy dla siebie poziom penetracji rynku – dodała Renata Kusznierska.

Reklama

Galeria Jurajska