Martin Princ, Subway

Jak wynika ze statystyk sieci Subway, od początku obecności marki na polskim rynku tylko 1,4 proc. jej franczyzobiorców zamknęło swoją restaurację w przeciągu roku od rozpoczęcia działalności. To wynik m.in. dobrego przygotowania poprzedzającego otwarcie własnej restauracji.

Obok dwutygodniowego szkolenia w wybranym ośrodku sieci Subway oraz podręcznika operacyjnego firma gwarantuje swoim franczyzobiorcom pogłębione szkolenia e-learningowe w ramach tz. Uniwersytetu Subway. Ich zakres obejmuje zarówno kwestie operacyjne, produktowe, jak i te związane m.in. z zarządzaniem, marketingiem czy finansami oraz kwestiami kadrowymi i dotyczącymi obsługi i serwisu.

– Nie tylko wnikliwie analizujemy wszystkie wskaźniki, zanim wydamy zgodę na otwarcie restauracji we wskazanej lokalizacji, ale też bardzo gruntownie przygotowujemy naszych franczyzobiorców do poprowadzenia biznesu, niezależnie od tego, jakie doświadczenie w tym zakresie już posiadają. Motywujemy ich do ciągłego samorozwoju. Nie ma potrzeby, aby uczyli się na własnych błędach, kiedy mogą ich po prostu uniknąć – powiedział Martin Princ, odpowiedzialny za rozwój marki w Europie Środkowo-Wschodniej.

To, czy restauracja zyska lojalność dotychczasowego klienta i czy grono jej nowych odbiorców będzie się powiększać, zależy także od jakości serwisu świadczonego przez obsługę. Dlatego, podobnie jak właściciel restauracji, osoby w niej zatrudnione muszą przejść odpowiednie praktyczne i teoretyczne przeszkolenie. E-learningowe kursy w ramach Uniwersytetu Subway obejmują m.in. kwestie operacyjne związane z przygotowaniem produktów i obsługą urządzeń znajdujących się w lokalu, ale też szkolenia z obsługi klienta, procesów reklamacyjnych, aktywnej sprzedaży czy kreowania wizerunku

– Żaden biznes nie utrzyma się i nie rozwinie, jeśli przedsiębiorca nie poszerza swojej wiedzy i nie rozwija swoich pracowników – dodaje Martin Princ. Otwarcie restauracji Subway oznacza dla gospodarki powstanie kolejnej firmy generującej co najmniej 10 nowych miejsc pracy. My dbamy, by każdy, kto związał się z marką Subway, nabywał jak największe doświadczenie i by jego biznes przynosił zysk.

Historia marki Subway rozpoczyna się w 1965 roku w Bridgeport w stanie Connecticut (USA). Wtedy właśnie przedsiębiorczy siedemnastolatek Fred DeLuca otwiera „Pete’s Super Submarines”, bar z sandwiczami przypominającymi łodzie podwodne, żeby zdobyć pieniądze na studia. Pomaga mu w tym przyjaciel Peter Buck. Restauracja szybko zdobywa popularność, otwierają się kolejne lokale, a nazwa zostaje skrócona do Subway. Kolejne lata są pasmem sukcesów, powstaje system franczyzowy, dzięki któremu sieć rozwija się błyskawicznie.

Restauracje Subway słyną z amerykańskich sandwiczy przyrządzanych na oczach klienta i zgodnie z jego życzeniem. Sandwicze komponowane są ze świeżych warzyw, mięs i wędlin, na świeżo wypiekanym pieczywie. Koncept przez lata zyskał miłośników na całym globie. Dziś sieć Subway liczy ponad 40 tys. restauracji w 103 krajach i jest największą siecią restauracji na świecie. Pierwsza restauracja Subway w Polsce powstała w 2000 roku w Warszawie, w okolicy Giełdy Papierów Wartościowych. Obecnie sieć liczy 86 punktów w całym kraju, z kolejnymi 10 w budowie.