CBRE: stołeczny rynek powierzchni handlowych coraz bardziej zróżnicowany

Warszawa

Warszawa

Jak wynika z danych zebranych przez CBRE, firmę doradczą specjalizującą się w sektorze nieruchomości komercyjnych, warszawski rynek nieruchomości komercyjnych jest w świetnej kondycji. Warszawski rynek powierzchni handlowych oferuje najdroższe lokale w Polsce. Stawki czynszu za najlepsze sklepy do 100 mkw. wynoszą 96 euro/mkw./miesiąc.

Na koniec 2013 roku zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych w stolicy wynosiły 1,4 mln mkw., co oznacza nasycenie na poziomie zaledwie 430 mkw. na 1 tys. mieszkańców. Stwarza to rozległe możliwości dla deweloperów. Choć obecnie w Warszawie w budowie jest tylko 7 tys. mkw. (w Royal Wilanów), w planach są kolejne obiekty. Zaliczają się do nich małe osiedlowe projekty typu mixed-use, jak np. Hop Stop w Falenicy (7 tys. mkw.), Vogla Park (11 tys. mkw.) czy Ferio Wawer (12 tys. mkw.), jak i duże obiekty: Fabryka Wołomin (31 tys. mkw.), Galeria Wilanów i Galeria Białołęka (po 60 tys. mkw.) – czytamy w raporcie CBRE.

Międzynarodowe sieci handlowe, które wkraczają na polski rynek, jak informują eksperci CBRE, nadal wolą otwierać  sklepy raczej w centrach handlowych niż przy ulicach handlowych. Ten segment stołecznego rynku handlowego nadal czeka na dokończenie inwestycji infrastrukturalnych, które będą stanowiły  ogromny bodziec dla jego rozwoju. Najważniejszym wydarzeniem, według analityków CBRE, będzie planowane uruchomienie pod koniec 2014 roku drugiej linii metra i stacji przy ul. Świętokrzyskiej. Nowy Świat i Plac Trzech Krzyży są nadal postrzegane jako najlepsze ulice handlowe w Warszawie.

– Obserwujemy trend, w ramach którego dobrze funkcjonujące centra są rozbudowywane, aby zatrzymać klientów poprzez zaproponowanie im poszerzonej oferty, podczas gdy starsze centra  są modernizowane i powiększane. Przykłady planowanych rozbudów i nowych etapów to np. Centrum Janki, Wola Park, Promenada i Arkadia. Coraz częściej mamy też do czynienia z obiektami zlokalizowanymi w centrum miasta, o funkcjach biurowo-handlowych, jak np. istniejące już Smyk, Centrum Bankowo-Finansowe i Centrum Marszałkowska (dawniej Sezam). Można oczekiwać, że ten trend stanie się silnym bodźcem do dalszego rozwoju ulic handlowych. Deweloperzy także coraz chętniej podejmują się renowacji i rozbudowy zabytkowych obiektów, tworząc wielofunkcyjne projekty, czego przykładem mogą być np. Fabryka Koneser w wykonaniu BBI Development i Hala Koszyki (Griffin Group) – powiedziała Beata Kokeli, senior dyrektor Działu Powierzchni Handlowych CBRE w Polsce.

Warszawskie nieruchomości komercyjne są, jak powiedział Colin Waddell, dyrektor zarządzający CBRE w Polsce, na celowniku większości funduszy instytucjonalnych oraz prywatnych inwestorów planujących dywersyfikację portfela inwestycyjnego w Europie.

– Dzięki stabilnej sytuacji rynkowej oraz relatywnie dobrym wskaźnikom makroekonomicznym Polska, a szczególnie Warszawa, wygląda obiecująco i wciąż przyciąga firmy zagraniczne – podkreśla Colin Waddell.

Pełna wersja raportu Warsaw Retail MarketView Q4 2013_PL.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016