W styczniu 2014 internauci rzadziej kupowali online na komputerach stacjonarnych. Te spadki prawie w ogóle jednak nie dotknęły jednak zakupów mobilnych – wynika z raportu E-commerce Track” przygotowanego przez IRCenter i SW Research.

e-commerce_track1

„Generalnie styczniowe spadki w zakupach online nie są niczym dziwnym. Po gwiazdkowym szaleństwie internauci ogólnie rzadziej szukali informacji o produktach i kupowali je online; na tej samej zasadzie zmalała rola zachowań wszystkich możliwych kombinacji zachowań ROPO. Styczeń zdecydowanie nie był czasem punktowych, jednorazowych zachowań związanych z bezpośrednim szukaniem opinii o produktach i następującymi zaraz po nich zakupami w internecie.” – czytamy na stronie IRCenter.

e-commerce_track_ropo_large

W styczniu największe spadki zakupowe odnotowały produkty z kategorii sprzętu komputerowego i ubrań. Według autorów raportu, może to świadczyć o tym, że były to szczególnie chętnie kupowane prezenty świąteczne. „Warto przy okazji mieć na uwadze, że ubrania są jednak nadal chętnie szukane w internecie – chociaż może nie chcemy aż tak często kupować tych produktów, to jednak zainteresowanie nimi nie spada. Z drugiej strony, wzrosła częstotliwość kupowania artykułów spożywczych i dziecięcych. Wzrost tych pierwszych dobrze świadczy o rozwoju FMCG w ramach online’u – w tej kategorii wciąż rozwija się jeszcze wiele funkcjonalności i rozszerza zakres usług.” – czytamy.

e-commerce_kategorie_large

Autorzy raportu zauważają również, że internauci rzadziej kupując w sklepach online jednocześnie gorzej je oceniają. W styczniu 2014 najwięcej negatywnych opinii dotyczyło oferty, realizacji zamówień i jakości produktów w sklepach.

Co ciekawe, w styczniu nie odnotowano spadków sprzedaży przez telefon. Z badań wynika, że internauci szukali informacji o produktach przez telefon i kupowali je tak samo często w grudniu 2013 i w styczniu 2014. „Użytkownicy tych technologii nieco rzadziej jednak korzystali ze stron sklepów i porównywarek cenowych do wyrobienia sobie opinii o produktach (co znaczy, że świadome, większe zakupy rzeczywiście grały mniejszą rolę na początku roku, niż pod koniec 2013). Pamiętajmy jednak, że nieznacznie wzrosła rola Facebooka w mobilnych szukaniu informacji o produktach. Nie wiemy jeszcze, czy to bardziej długofalowy trend.” – czytamy na stronie IRCenter.