17 zagranicznych marek zadebiutuje w Moskwie w 2014 roku

Galeria w Rosji, fot. Shutterstock

Galeria w Rosji, fot. Shutterstock

W ubiegłym roku w stolicy Rosji pojawiło się łącznie 33 nowych graczy. Na rok 2014 już 17 zagranicznych marek zapowiedziało swój debiut na moskiewskim rynku.

Jak wynika z raportu „Moskiewski rynek nieruchomości handlowych”, przygotowanego przez firmę CBRE, wśród zagranicznych marek, które debiutowały w 2013 roku na moskiewskim rynku, zdecydowanie przeważały firmy europejskie. Stanowiły one 60 proc. wszystkich nowych najemców. Z tego 35 proc. pochodziło z Ameryki, a 5 proc. – z Japonii.

Zdecydowana większość nowych najemców, bo aż 24, postanowiło otworzyć swoje sklepy w galeriach handlowych. Ten trend dotyczył zwłaszcza firm odzieżowych. Zagraniczne firmy najchętniej wybierały centra handlowe Afimall City, Mega Belaya Dacha i Atrium. Obecnie jedynie 2,6 proc. powierzchni w nowoczesnych moskiewskich centrach stoi pusta.

Plany inwestycyjne na lata 2014–2015 zakładają jednak wybudowanie aż 1,7 mln mkw. nowych powierzchni handlowych. Wśród najbardziej oczekiwanych projektów, które mają zostać ukończone w bieżącym roku, są EC Avia Park, Vegas Crocus City, Vesna i Mozaika. Zdaniem specjalistów z firmy CBRE niezależnie od kondycji rosyjskiej gospodarki ich budowa nie jest zagrożona.

Dla porównania w ubiegłym roku oddano do użytku jedynie 262 tys. mkw. powierzchni w nowych centrach handlowych. Obecnie cały moskiewski rynek liczy 4,1 mln mkw.

CBRE podkreśla, że deweloperzy w Moskwie nadal najbardziej zainteresowani są inwestowaniem w duże regionalne centra handlowe, z mocnymi markami i rozbudowanymi strefami rozrywki. Aż 3/4 budowanej obecnie nowoczesnej powierzchni handlowej przypada właśnie na takie projekty.

 

Tagi:,

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016