comScore: marketing w modelu omnichannel

InMobi, agencja zajmująca się reklamą mobilną, opublikowała  2014 Mobile Media Consumption Report, który bada jak zmieniają się zwyczaje konsumentów mobilnych. W raporcie z 2014 roku ponownie zawarty jest wniosek, że urządzenia mobilne stały się nieodłączną częścią codziennego życia, a ponadto, że wzrosło zaufanie do urządzeń mobilnych. Będzie to miało znaczny wpływ na sprzedaż za pośrednictwem tego kanału w 2014 roku.

Z publikacji Mobile Media Consumption Report wydanej przez InMobi wynika, że sprzedaż mobilna jest na fali wznoszącej. Autorzy raportu prognozują wzrost m-commerce na poziomie 15% w 2014 roku. 83% respondentów zadeklarowało, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy planuje dokonać zakupu za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Stały się one kluczowym czynnikiem kształtującym decyzje konsumenckie. 48% respondentów z całego świata uznało właśnie mobilność za główny czynnik wpływający na ich decyzje zakupowe. Urządzenia mobilne są istotne dla konsumentów z krajów będących najważniejszymi rynkami świata, np. w Indiach są one ważne dla 60% klientów.

„W zeszłorocznym raporcie stwierdziliśmy, że mobilność wpływa na coraz więcej sfer współczesnego życia. W tym roku odkryliśmy, że smartfony i tablety stały się tego życia nieodłącznym elementem, a wręcz narzędziem, które zastąpiło komputery i telewizję we wszystkim – od pozyskiwania kluczowych informacji, poprzez korzystanie z mediów, po wypełnianie codziennych obowiązków, takich jak zakupy czy płacenie rachunków.” – mówi Naveen Tewari, prezes InMObi. „Ponadto, ponieważ treści przekazywane na urządzeniach mobilnych zyskują tę samą wagę co telewizja, reklamy mobilne wpływają na konsumenckie zachowania podczas całego cyklu zakupowego, od najdrobniejszych codziennych sprawunków po te największe wydatki, jak chociażby samochody.”

Trend nr 1: Użytkownicy poświęcają urządzeniom mobilnym więcej czasu

W zeszłym roku użytkownicy przyswoili więcej treści za pośrednictwem urządzeń mobilnych niż poprzez odbiorniki TV. W 2014 roku coraz więcej użytkowników przerzuci się na urządzenia mobilne jako na jedyne narzędzie służące do łączenia się z internetem, odrzucając komputery. Będą też coraz częściej korzystali z komórki podczas oglądania telewizji.

Najważniejsze statystyki dla konsumpcji mobilnej w 2014 roku:

  • Użytkownik łączący się przez komórkę z internetem przyswaja średnio 6 godzin przekazu dziennie
  • 60% użytkowników korzystających z internetu za pomocą urządzeń mobilnych traktuje to narzędzie jako jedyny sposób łączenia się z siecią
  • Korzystanie z kilku ekranów to powszechne zjawisko, 61% posiadaczy smartfonów korzysta z nich (pisze sms-y, korzysta z social media) podczas oglądania telewizji
  • Komórka jest niezbędnym wypełnieniem czasu wolnego: 83% respondentów korzysta z niej czekając np na spotkanie, a 81% leżąc w łóżku
  • 40% Indonezyjczyków łączy się z internetem wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych. To samo dotyczy 34% mieszkańców Indii i południowej Afryki

Trend nr 2: Reklama mobilna napędza sprzedaż w takim samym stopniu jak telewizyjna

Urządzenia mobilne stały się wpływowym nośnikiem mającym kluczowy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów, od początku do końca. Spośród przebadanych, 87% użytkowników smartfonów zauważyło wyświetlane reklamy, a 61% osób korzystających z komórek do przeglądania internetu ma podobny stosunek do reklam mobilnych, jak do telewizyjnych. Wpływają one na ich preferencje zakupowe.

W odpowiedzi na reklamę mobilną:

  • 78% osób ściągnęło aplikację
  • 68% osób odwiedziło stronę reklamodawcy
  • 56% poszło do sklepu, by pozyskać więcej informacji
  • 52% kupiło coś przez komórkę
  • 44% zlokalizowało reklamodawcę na mapie
  • 43% zadzwoniło do reklamodawcy klikając na podany w reklamie numer telefonu

Trend nr 3: sprzedaż mobilna rośnie, w tym roku oczekuje się 15% wzrostu

Jako że smartfony stają się coraz bardziej powszechne, więcej konsumentów korzysta z nich do poszukiwania informacji o produktach. Wybierają sprzedawców, którzy najlepiej sprostają ich oczekiwaniom podczas procesu zakupowego.

Wnioski dotyczące zakupów mobilnych: 

  • 68% respondentów wydało na coś pieniądze przez komórkę. Zachowania zakupowe wykraczają poza dobra cyfrowe, obejmują też produkty finansowe i towary
  • Według prognoz, 83% konsumentów wyda pieniądze przez komórkę w ciągu najbliższych 12 miesięcy, co stanowi 15% wzrostu w stosunku do stanu obecnego
  • Reklamy mobilne w różnych formatach trafiają do różnych grup odbiorców

Konsekwencje dla firm i marek:

Raport pokazuje, że platformy mobilne mogą mieć realny i mierzalny wpływ na biznes. Korzystanie z urządzeń lokalizacyjnych, spersonalizowane reklamy mobilne i responsywne strony mogą napędzić ruch i mieć znaczny wpływ na wzrost sprzedaży.

Raport 2014 Mobile Media Consumption powstaje we współpracy z partnerami takimi jak Decision Fuel i OnDevice Research. Zawiera dane zebrane od 14 tysięcy użytkowników w 14 krajach.