Sklep Louis Vuitton w Warszawie
Sklep Louis Vuitton w Warszawie

Według firmy Colliers całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęły na koniec 2013 roku poziom 9,84 mln mkw. W budowie znajduje się ok. 690 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego blisko 130 tys. mkw. to rozbudowy istniejących projektów.

Z danych firmy wynika, że w 2013 roku w Polsce pojawiło się blisko 40 nowych zagranicznych marek, m.in.: Armani Jeans, Louis Vuitton, Karl Lagerfeld Woman, Hollister, Sports Direct czy Celio. Premierę miała również nowa sekcja międzynarodowej sieci H&M z ofertą wyposażenia wnętrz – H&M Home oraz marki oferujące odzież dziecięcą, takie jak Tape à l’oeil czy Original Marines. W Złotych Tarasach pojawił się pop-up shop marki Clinique, która w 2014 roku planuje otwarcie pierwszego flagowego sklepu w Polsce.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła na koniec 2013 roku 9,84 mln mkw., z czego 90 proc. przypadło na tradycyjne centra handlowe, 8 proc. na parki handlowe, a 2 proc. na centra wyprzedażowe.

Z danych Colliers wynika, że w 2013 roku dostarczono na rynek ok. 640 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Wynik ten jest wyższy od osiągniętego w roku 2012 o ok. 32 proc. 69 proc. nowej podaży zostało oddane w 8 największych polskich aglomeracjach, podczas gdy na małe miasta o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców przypadło 28 proc., a na miasta o liczbie ludności w przedziale 100–400 tys. – zaledwie 3 proc.

W przeciwieństwie do 2012 roku, kiedy to nowo dostarczona podaż zdominowana była przez mniejsze obiekty handlowe (o powierzchni najmu nieprzekraczającej 35 tys. mkw.), w 2013 roku oddano do użytku kilka większych obiektów. Wśród najciekawszych można wymienić: Galerię Bronowice (60 tys. mkw.) w Krakowie, Poznań City Center (58 tys. mkw.), Galerię Katowicką (42 tys. mkw.), oraz centrum handlowe Plac Unii City Shopping (15,5 tys. mkw.) w Warszawie.

Z analizy firmy Colliers wynika, że w minionym roku 23 proc. nowo dostarczonej powierzchni stanowiły rozbudowy istniejących obiektów. Najważniejszy projekt tego typu ukończony w 2013 roku to Centrum Riviera w Gdyni (70,5 tys. mkw.) – rozbudowa dawnego Wzgórza.

Nasycenie powierzchnią handlową w Polsce na koniec 2013 roku wyniosło około 255 mkw. na 1000 mieszkańców. Wśród głównych polskich aglomeracji najwyższy poziom tego wskaźnika odnotowano we Wrocławiu oraz w Poznaniu (ok. 760 mkw. na 1000 mieszkańców), podczas gdy najniższy – na Górnym Śląsku i w Szczecinie (ok. 490 mkw. na 1000 mieszkańców).

Współczynnik powierzchni niewynajętej w największych polskich aglomeracjach utrzymywał się w 2013 roku na stabilnym poziomie – poniżej 5 proc. Najwyższą wartość wskaźnika odnotowano w Poznaniu i we Wrocławiu, podczas gdy najniższą w Szczecinie i Warszawie.

Najwyższe stawki czynszów typu prime za powierzchnię handlową zlokalizowaną w najlepszych centrach handlowych odnotowano w Warszawie (ok. 90 euro/mkw.). Na pozostałych rynkach wahały się one w przedziale 42–52 euro/mkw., przy czym najniższe stawki oferował rynek szczeciński.