Park handlowy, Shutterstock
Park handlowy, Shutterstock

Eksperci z Jones Lang La Salle zaobserwowali umacnianie się segmentu centrów convenience. Z raportu firmy za 2013 rok wynika, że rośnie popularność mniejszych obiektów handlowych, umożliwiających szybkie zakupy w drodze do lub z pracy.

Przykładowo – w II kw. 2013 roku oddano do użytku centrum typu convenience w Podkowie Leśnej o powierzchni około 13 tys. mkw. W Falenicy koło Warszawy w najbliższym czasie ma powstać obiekt o powierzchni 7 tys. mkw., natomiast na warszawskim Wawrze – centrum o powierzchni 12 tys. mkw.

W opinii ekspertów wielkopowierzchniowe centra handlowe przyciągają ludzi na wielogodzinne zakupy połączone z rodzinnym obiadem i seansem kinowym. Wybierane są głównie w weekendy, kiedy klienta nie ogranicza czas. Natomiast cechą charakterystyczną mniejszych obiektów handlowych typu convenience lub pasaży handlowych jest przede wszystkim dogodne położenie w pobliżu szlaków komunikacyjnych oraz wygodny parking. Nie bez znaczenia jest także asortyment dobrany w taki sposób, by klient mógł wejść i w szybkim czasie zrobić codzienne zakupy bez potrzeby szukania sklepów czy punktów usługowych rozrzuconych po całym osiedlu.

Mniejsze powierzchnie handlowe dają także poczucie sąsiedzkiej więzi i wspólnoty. Dla wielu osób to ważny element zżycia się z okolicą, w której mieszka, i z ludźmi, którzy tam mieszkają lub prowadzą interesy.

Eksperci z Colliers Intrenational wskazują, że coraz więcej deweloperów dostrzega potencjał inwestycyjny tego segmentu. A format typu convenience będzie się aktywnie rozwijał. Klientem docelowym tego typu obiektów są osoby nastawione na szybkie załatwienie spraw i codzienne zakupy.