Polacy coraz chętniej płacą mobilnie

Płatność mobilna

Płatność mobilna

W 2013 roku co piąty Polak dokonał różnego rodzaju płatności za pośrednictwem smartfona, a co czwarty zamówił w ten sposób produkt lub usługę. Płatności mobilne zdobywają w Polsce coraz większą popularność, a nasz rynek jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie – wynika z analizy firmy Intelligent Apps.

Wraz z postępującym rozwojem oraz rosnącą popularnością nowych form płatności, na rynku polskim zaczęło pojawiać się coraz więcej graczy. Pionierską technologią były systemy wykorzystujące technologię NFC oraz smartfony, które w Polsce uruchomiono ponad rok temu. System umożliwia płatność telefonem dzięki zintegrowaniu karty płatniczej z kartą SIM telefonu komórkowego, wyposażonego w antenę radiową. Dzięki temu aparatem można płacić zbliżeniowo niemal na takich samych zasadach, jak płaci się kartą bezstykową. Technologie te zaczęły już także wykorzystywać banki i umożliwiły wypłatę środków z bankomatu za pomocą smartfona – m.in. Pekao, ING.

W 2013 roku usługi płacenia telefonem zaoferowały banki PKO BP (produkt IKO, który w niespełna rok zyskał 100 tysięcy użytkowników) oraz Bank Pekao SA (produkt PeoPay). Obie technologie opierają się na aplikacji mobilnej, mają podobne funkcje i są technologiami otwartymi, czyli dostępnymi również dla osób, które nie są klientami danego banku.

Jednym z najważniejszych wydarzeń mijającego roku w kontekście płatności mobilnych było porozumienie 6 banków (Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, BRE Bank, ING Bank Śląski i PKO Bank Polski) w sprawie strategicznej współpracy, dotyczącej zbudowania wspólnego standardu płatności mobilnych. Skala projektu jest znacząca przede wszystkim dzięki istotnemu udziałowi rynkowemu zaangażowanych instytucji finansowych, jak i szerokim możliwościom oferowanym użytkownikom. Pod koniec grudnia banki powołały spółkę Polski Standard Płatności (PSP), która ma zarządzać wspólnym systemem płatności mobilnych.

Według firmy Intelligent Apps Polacy nie tylko szybko zaadaptowali nowe technologie, ale też doceniają ich funkcjonalność i wygodę. Z tego też wynika duże zainteresowanie płatnościami mobilnymi, czyli nowym, wygodniejszym sposobem realizowania płatności. Z analizy wynika, że w kolejnych latach możemy się spodziewać dynamicznego rozwoju i wprowadzenia płatności mobilnych w praktycznie wszystkich obszarach – jak chociażby taksówki. Już teraz mytaxi jako pierwsza w Polsce wprowadziła usługę „Płać przez aplikację”, która umożliwia klientom indywidualnym płatności mobilne za przejazdy taksówkami za pomocą wyłącznie smartfona kierowcy i pasażera (metodą peer-to-peer).

Stajemy się społeczeństwem mobilnym, co można zaobserwować na każdym kroku – na ulicy, na przystanku, w restauracji czy w pociągu, gdzie prawie każdy używa swojego telefonu komórkowego lub innego urządzenia mobilnego. Polska charakteryzuje się dynamicznie rosnącą liczbą osób korzystających ze smartfonów – posiada je już 41 proc. Polaków, a postępujący rozwój technologiczny może sprawić, że do 2015 roku wartość transakcji przeprowadzanych mobilnie będzie wynosiła w Polsce ok. 9,4 mld dol.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016