Najwyższe nasycenie powierzchnią handlową we Wrocławiu

Wrocław

Wrocław

Zdaniem analityków Colliers Wrocław to rynek, który na koniec 2013 roku charakteryzował się najwyższym wskaźnikiem nasycenia powierzchnią handlową (759 mkw./1000 mieszkańców). Odnotowano tu wzrost podaży o 37,7 tys. mkw. (nowy budynek sklepu Ikea w Parku Handlowym Bielany) i na koniec roku osiągnęła ona poziom 591,1 tys. mkw. (18 obiektów). 82 proc. zasobów nowoczesnej powierzchni handlowej we Wrocławiu reprezentowane było przez tradycyjne centra handlowe. Na koniec grudnia 2013 roku w budowie znajdowała się trzecia faza centrum handlowego Magnolia Park (rozbudowa o dodatkowe 24 tys. mkw.).

W Warszawie całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wyniosła na koniec 2013 roku 1,43 mln mkw., zlokalizowanych w 43 obiektach. 21 proc. podaży stanowiły specjalistyczne centra handlowe. W minionym roku w całej aglomeracji oddano 59,2 tys. mkw., m.in. w ramach projektu Plac Unii City Shopping (15,5 tys. mkw.) oraz centrum wyprzedażowego Factory Annopol (19,7 tys. mkw.). Na koniec roku w Warszawie nie było inwestycji w budowie – informuje firma Colliers.

Na koniec 2013 roku Kraków oferował 549,4 tys. mkw. powierzchni handlowej dostępnej w ramach 15 obiektów, z czego 7 proc. stanowiły centra specjalistyczne. W 2013 roku nastąpiło otwarcie jednego projektu Najwyższe nasycenie powierzchnią handlową w Krakowie jest w Galerii Bronowice (60 tys. mkw.). Zgodnie ze stanem na koniec 2013 roku w Krakowie nie było projektów w budowie.

Z danych Colliers wynika, że w Poznaniu na koniec grudnia 2013 roku całkowita podaż powierzchni handlowej wyniosła 617,5 tys. mkw. (łącznie 18 obiektów). 85 proc. zasobów stanowiły tradycyjne centra handlowe. Nowo dostarczona podaż to 96,2 tys. mkw. Wśród nowych projektów znalazły się m.in. centrum handlowe Poznań City Center (58 tys. mkw.) oraz rozbudowa Parku Handlowego Franowo o pasaż handlowy (11,3 tys. mkw.). Na koniec 2013 roku w budowie znajdowały się dwa mniejsze projekty o łącznej powierzchni 16,4 tys. mkw. (Galeria Dębiec oraz Galeria A2).

Zdaniem analityków Colliers rynek trójmiejski pozostał trzecim co do wielkości rynkiem handlowym w Polsce. Całkowita podaż na koniec 2013 roku wyniosła 688,5 tys. mkw. powierzchni (w ramach 25 obiektów), przy czym 21 proc. zasobów stanowiły obiekty specjalistyczne. W 2013 roku ukończono jeden projekt – rozbudowę galerii Wzgórze w Gdyni, w ramach której powstało Centrum Handlowe Riviera o łącznej powierzchni najmu 70,5 tys. mkw. Na koniec minionego roku nie było w Trójmieście inwestycji w budowie.

Reklama

Galeria Jurajska