Rajmund Czajka, p.o. dyrektor generalny Grupy Napollo

Napollo to nowa nazwa funkcjonującej na rynku nieruchomości od 8 lat Grupy NAP Invest, dewelopera i inwestora, twórcy formatu obiektów handlowych Centrum Zakupów. Spółka prezentuje swoje projekty podczas Shopping Center Forum. W jesiennej edycji Forum przedstawi m.in. Centra Zakupów w Tarnowskich Górach i Żorach.

O przeprowadzonym ostatnio rebrandingu, planach firmy i nowych inwestycjach rozmawiamy z Rajmundem Czajką – p.o. dyrektorem generalnym Grupy Napollo.

Jakie zmiany niesie za sobą przeprowadzony rebranding?

– Rebranding, obejmujący nową nazwę i zupełnie nową linię identyfikacji korporacyjnej, to jeden z elementów nowej, ambitnej strategii rozwoju firmy na rynku komercyjnym i mieszkaniowym. W segmencie handlowym firma stawia obecnie na znaczne przyspieszenie rozwoju poprzez aktywne zwiększanie co roku wolumenu zakupionych gruntów pod inwestycje. Tylko w 2014 roku chcemy zabezpieczyć nieruchomości  umożliwiające powstanie w kolejnych latach ok. 100 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Dodam, że  już na początku tego roku  zabezpieczyliśmy grunty do realizacji  ok.  25 tys. mkw. Kolejne lata mają przynieść podobne wolumeny.

Napollo jest w pełni kontynuatorem prac i projektów realizowanych przez NAP Invest Group. Nie uległa zmianie struktura właścicielska ani zarządcza Grupy. Projekty rozpoczęte w 2013 roku nadal prowadzone są przez spółki celowe pod wspólną marką NAP Invest. Natomiast spółki tworzone od tego roku do realizacji projektów będą już występowały pod ujednoliconą marką Napollo.

Czy planowane jest także rozszerzenie działalności firmy?

– W perspektywie długoterminowej Grupa nie wyklucza wejścia w nowe sektory. Jednak, skupiając się na perspektywie pięcioletniej strategii, najważniejszy dla Grupy jest dynamiczny rozwój w segmencie handlowym i mieszkaniowym. Nasza ambitna wizja zakłada w tym czasie wejście do czołówki deweloperów obiektów handlowych o charakterze community & convenience centre, do 20 tys. mkw. powierzchni, w centrach miast średniej wielkości lub centrach wielkich osiedli mieszkaniowych.

Na jakie nowe projekty postawi Napollo w perspektywie kilku najbliższych lat?

– Format convenience, jaki rozwijamy, to Centrum Zakupów. Jest połączeniem wygodnych zakupów obok domu z centrum aktywizacji społeczności danego miejsca. W zależności od lokalizacji – centrum miasta lub centrum dużego osiedla – jest to obiekt typu galeria handlowa z wewnętrznym pasażem lub mały czy średniej wielkości park handlowy. Są to obiekty od 3 tys. mkw. do 20 tys. mkw.

Centrum Zakupów wypełniło niszę, która nie była dotąd w Polsce zagospodarowana. Na bazie 4 głównych parametrów – takich jak lokalizacja, dobór najemców, oferta handlowa i miejsce budowania społeczności – stworzyliśmy konglomerat cech, które wyróżniają ten koncept.

Po pierwsze – lokalizacja: śródmiejska lub centrum osiedla. Oznacza to, że klient otrzymuje obok swojego domu dostęp do oferty od kilku do kilkudziesięciu sklepów wielkopowierzchniowych znanych marek, które zwykle znajdują się w centrach handlowych w wielkich miastach lub w parkach handlowych poza miastem. Nie ma zatem potrzeby dojazdu samochodem. Lokalizacje centrów wybierane są tak, aby były to miejsca nienasycone nowoczesną powierzchnią handlową, a jednocześnie z dużym potencjałem zakupowym.

Po drugie – dobór najemców. Koncepcja opiera się na zgrupowaniu kilku popularnych wielkopowierzchniowych sklepów znanych sieci, które nie stanowią dla siebie nawzajem konkurencji, a oferują produkty i usługi komplementarne. Sieci wciąż poszukują nowoczesnej powierzchni handlowej pod wynajem. Także takiej, która spełnia ich oczekiwania  w kontekście oferty uzupełniającej, ponieważ ta wspomaga wzajemną sprzedaż.

Po trzecie – oferta. Centrum Zakupów to zakupy obok domu z produktami istotnymi w hierarchii codziennych potrzeb. Mamy tu żywność, kosmetyki, lekarstwa, poszerzone o cieszącą się niesłabnącą  popularnością ofertę odzieżową, w tym ubrania dla dzieci i niemowląt (i całej rodziny) oraz elektronikę czy meble. Niezbędne są również usługi np. fryzjer, szewc, poczta. Istotne jest dla nas, aby lokalni producenci lub usługodawcy też znaleźli miejsce w Centrum Zakupów.

Po czwarte – budowanie społeczności. Rola socjotwórcza tego typu centrum w mniejszych miastach ma duże znaczenie. Centrum staje się ośrodkiem życia, codziennych spotkań przy zakupach. Pełni rolę nowoczesnego rynku pod dachem. Dodatkowo staramy się wzbogacać centrum  o strefy wypoczynku z małą architekturą i spotkań z ofertą gastronomiczną.  Jeśli jest to park handlowy, to oferta jest sezonowa, np. lodziarnia czy kawiarenka na zewnątrz.

Czy Pana zdaniem jest jeszcze miejsce na tego typu obiekty handlowe?

– Każde miasto, dzielnica czy mniejszy ośrodek, powinny posiadać centrum nowoczesnego handlu, które skalą i ofertą (zarówno produktową, jak i cenową) odpowiada wielkości miasta oraz potrzebom i możliwościom zakupowym jego mieszkańców.  Centra typu Centrum Zakupów na pewno są doskonałym rozwiązaniem dla mniejszych miast czy miast satelickich dużych ośrodków. W dużych miastach dalej królować będą centra handlowe i wielkopowierzchniowe retail parki. Tyle, jeśli chodzi o generalia.

Natomiast patrząc na rozwój rynku centrów handlowych dziś, mamy do czynienia z  saturacją w większych miastach. Z tej perspektywy szanse na najbardziej dynamiczny rozwój ma oferta centrów „obok domu”, które powstają w miastach małych czy średnich.

Bardzo istotny dla rozwoju tego typu konceptu jest czynnik ekonomiczny. Gospodarstwa domowe nadal tną wydatki na tzw. „artykuły nie-pierwszej potrzeby”. Rośnie popularność dyskontów i centra typu convenience świetnie wpisują się w ten nurt. Przykładowo w Centrach Zakupów, obok dyskontu spożywczego, występują marki typu Pepco czy Takko, które oferują dodatki i odzież w bardzo atrakcyjnych cenach. Ponadto, w mniejszych ośrodkach, gdzie zarobki znacząco odbiegają od tych w dużych miastach, tego typu forma handlu będzie cieszyć się popularnością, niezależnie od koniunktury gospodarczej.

Wszystkie projekty Napollo będą prezentowane podczas Shopping Center Forum Fall Edition 2014 przy stoisku 1.6. Forum odbędzie się 17–18 września 2014 roku w Warszawie. Więcej informacji o SCF TUTAJ.