Krzysztof Apostolidis, Fabryka Biznesu: najlepsze projekty mogą liczyć na finansowanie

Krzysztof Apostolidis, Fabryka Biznesu

Krzysztof Apostolidis, Fabryka Biznesu

Polityka kredytowa banków wobec inwestycji komercyjnych jest w dalszym ciągu restrykcyjna, ale najlepsze projekty, przemyślane i dostosowane do potrzeb lokalnego rynku, otrzymują finansowanie, czego przykładem jest chociażby Centrum Handlowo-Rozrywkowe Sukcesja.

– Zaufanie, jakim obdarzyło nas konsorcjum 5 banków, było kolejnym dowodem jakości naszego projektu. Tym bardziej że instytucje finansowe wnikliwie analizowały zarówno jego potencjał, jak i pozycję na tle konkurencji oraz nasycenie łódzkiego rynku – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Krzysztof Apostolidis, prezes Fabryki Biznesu.

– Oczywiście, patrząc z perspektywy całego rynku, dostępność kredytów inwestycyjnych dla sektora nieruchomości komercyjnych wciąż pozostawia wiele do życzenia i jest daleka od satysfakcjonującej deweloperów. Nie ulega wątpliwości, że ma to negatywny wpływ na rozwój branży, skutkując wstrzymaniem części projektów lub rezygnacją z ich realizacji – dodaje Krzysztof Apostolidis.

Zdaniem prezesa Fabryki Biznesu dla wielu deweloperów centrów handlowych utrzymujące się twarde wymogi finansowania inwestycji są barierą nie do pokonania.

– W ich opinii, z którą trudno się nie zgodzić, od 2008 roku kryteria udzielania kredytów nie tylko nie uległy złagodzeniu, ale w wielu przypadkach zostały zaostrzone. Chodzi nie tylko o wymagany przez banki wkład własny w wysokości około 25–35 proc. czy poziom komercjalizacji rzędu 40–60 proc., ale też o coraz wyższe koszty bankowe, nie mówiąc o długotrwałej i skomplikowanej procedurze – dodaje.

Krzysztof Apostolidis zwraca uwagę, że inwestorzy oczekują również od instytucji finansowych partnerstwa, większej elastyczności i bardziej indywidualnego podejścia do każdego projektu.

– Przyniesie to korzyści obu stronom, podobnie jak liberalizacja polityki kredytowej, która leży także w interesie samych banków – podsumowuje Apostolidis.

Centrum Handlowo-Rozrywkowe Sukcesja jest budowane przy al. Politechniki 5 w Łodzi, blisko ścisłego centrum miasta, w sąsiedztwie kampusu Politechniki Łódzkiej, Międzynarodowych Targów Łódzkich i nowego osiedla mieszkaniowego. Będzie centrum lifestyle’owym, obiektem w pełni „zielonym”, pierwszym tego typu w regionie z certyfikatem BREEAM. Wśród głównych najemców są m.in.: 9-salowe kino Helios, Pure Jatomi Fitness, supermarket Piotr i Paweł, drogeria Rossmann, elektromarket Avans, pierwszy w Łodzi salon Sports Direct, dwupoziomowe sklepy odzieżowe H&M i Reserved oraz salony modowe Carry, Top Secret, Mohito, Cropp, House i Sinsay. Oferta gastronomiczna to wiele lokali nowych na łódzkim rynku oraz m.in. McDonald’s i Subway w strefie food court. Komercjalizację prowadzą zespoły Savills i Fabryki Biznesu, a obiekt zostanie oddany do użytku w 2015 roku.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016