Warszawa
Warszawa

Firma doradcza Jones Lang LaSalle opublikowała raport „Warszawski rynek nieruchomości”. Analizie poddano m.in. rynek handlowy.

– Fundamenty rynku handlowego w Warszawie są stabilne. Takie czynniki, jak wysoka siła nabywcza mieszkańców i silny popyt na dobrej jakości powierzchnię handlową w wiodących obiektach, utrzymują wskaźnik niewynajętej powierzchni na niezmiennie niskim poziomie ok. 2 proc. Centra handlowe, takie jak np. Złote Tarasy, Arkadia, Galeria Mokotów, Klif czy Blue City, sukcesywnie odświeżają ofertę, czemu sprzyja duże zainteresowanie najemców – mówi Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, Jones Lang LaSalle.

– Proces ten będzie trwał również w 2014 roku. Warszawa pozostaje przyczółkiem do ekspansji międzynarodowych sieci na terenie Polski – tych wchodzących do kraju, jak np. Louis Vuitton, Hollister czy Original Marines, ale również marek o ugruntowanej już pozycji na naszym rynku. Stołeczne projekty handlowe pozostają interesujące także dla polskich sieci, czego przykładem jest grupa LPP, która podpisała listy intencyjne na wynajem powierzchni handlowej dla całego pakietu swoich popularnych marek w planowanych inwestycjach GTC  – dodaje.

Na koniec 2013 roku podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji warszawskiej osiągnęła 1,61 mln mkw. powierzchni najmu, z czego na centra handlowe przypadało ok. 70 proc. podaży (1,1 mln mkw. powierzchni w 36 obiektach). Sektor parków handlowych to 5 obiektów o łącznej powierzchni najmu 269,5 tys. mkw., z wiodącą pozycją Inter Ikea jako operatora dwóch największych kompleksów. Trzy centra wyprzedażowe zajmują w sumie 50 tys. mkw.

W segmencie centrów handlowych, wskaźnik nasycenia osiągnął 437 mkw./1000 mieszkańców i nadal jest jednym z najniższych wśród głównych aglomeracji, wyprzedzając jedynie Szczecin i aglomerację katowicką.

Planowane są przebudowy/rozbudowy kilku starszych obiektów, takich jak np.: Auchan Piaseczno, Centrum Janki, Wola Park, Atrium Promenada, mające na celu sprostanie wymaganiom dynamicznie zmieniającego się rynku. Ostatnio ogłoszony projekt to rozbudowa Centrum Krakowska (CK61) zlokalizowanego w pobliżu otwartej jesienią południowej obwodnicy miasta (S2).

Z raportu wynika, że istotne zmiany nastąpiły w zestawie najemców centrów handlowych w Warszawie w IV kw. 2013 roku. Przykładowo, w centrum Klif otworzyły się m.in. COS, Super-Pharm i H&M, w ramach którego debiutuje w Warszawie nowy koncept H&M Home. Wkrótce pojawią się nowe marki.

Znacznie zmienia się również oblicze Blue City. Trwa gruntowna przebudowa strefy restauracyjnej, która od kwietnia 2014 roku będzie działać na poziomie +2, a jej dotychczasowe miejsce zajmie m.in. H&M. Kolejni najemcy, którzy poszerzą ofertę centrum, to np. restauracja Street, Home&You, Promod, Venezia. Około 60 lokali przejdzie w roku 2014 gruntowne remonty. W Sadyba Best Mall sklep otworzył Maxi Zoo, rozwijający swoją sieć w Polsce. Flagowy sklep sieci Smyk zajął część handlową budynku biurowo-handlowego Chmielna 25, otwartego jesienią 2013 roku.

Z analizy JLLS wynika, że w ciągu 2013 roku. nastąpił nieznaczny wzrost stawek czynszowych typu „prime” (za lokal o powierzchni 100 mkw. z kategorii moda i dodatki w najlepszych galeriach handlowych) do poziomu 85–100 euro za mkw. miesięcznie. Jest to skutek procesów rekomercjalizacji w kluczowych centrach handlowych.

Stawki czynszu przy głównych ulicach handlowych w Warszawie kształtują się pomiędzy 80 a 95 euro za mkw. miesięcznie w zależności od lokalizacji.