Butik Louis Vuitton
Butik Louis Vuitton

W 2013 roku Polska nadal cieszyła się dużym zainteresowaniem ze strony zagranicznych sieci handlowych. Na rynek weszło blisko 40 nowych marek, z czego prawie połowa – z branży mody.

Wśród debiutantów dominowały marki z Francji i Włoch (32 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (11 proc.). Wśród nowych najemców na polskim rynku handlowym znaleźli się m.in.: Bobby Brown (zdrowie i uroda – USA); Charley’s Philly Steaks (amerykańska restauracja), H.E. by Mango (odzież męska – Hiszpania); Laura Ashley (brytyjska marka wyposażenia wnętrz), H&M Home (wyposażenie wnętrz); Only (moda); Lilo (art. dla dzieci); Celio (moda – Francja); Oryginal Marines (art. dla dzieci – Włochy); Louis Vuitton (Francja), Karl Lagerfeld Woman czy Armani Jeans (Włochy). Aż 58 proc. nowych marek ulokowało swoje pierwsze sklepy w warszawskich galeriach handlowych, takich jak Blue City, Arkadia, Plac Unii City Shopping czy Galeria Mokotów.

W ostatnich latach popularne wśród sieci handlowych stało się tworzenie tzw. pop-up shops, które są dostępne dla klientów przez określony czas. Przykłady tego typu otwarć w 2013 roku mogliśmy obserwować w warszawskim centrum handlowym Złote Tarasy, gdzie pojawił się pop-up shop amerykańskiej marki Clinique z ofertą z zakresu zdrowia i urody, jak również w Arkadii, gdzie tego typu salon ulokowała holenderska marka biżuterii – Nikki Lissoni. Polska nadal jest atrakcyjnym rynkiem dla zagranicznych marek. Możemy spodziewać się zatem jeszcze wielu debiutów.

Warto jednak podkreślić, że firmy będą bardziej uważnie przyglądać się sytuacji na naszym rynku, analizować jego potencjał i własne możliwości inwestycyjne. Wśród nowych marek, które otworzyły swoje sklepy w pierwszych dwóch miesiącach roku lub planują otwarcie w nadchodzącym czasie, można wymienić: Neo by Addisas, Leopark, Clinique czy Nuna Lie.

Dominika Jędrak, dyrektor, Dział Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.