Poland online retailing

Polski rynek e-commerce wzrósł w Polsce o 24% w porównaniu z rokiem 2012. E-handel w naszym kraju rozwija się najszybciej spośród państw Europy Środkowej – wynika z raportu Central Europe B2C Ecommerce opublikowanego przez Ecommerce Europe.

Rynek e-commerce w Europie Środkowej rośnie szybciej niż amerykański. W 2013 roku wzrósł o 19% i osiągnął wartość  75,9 miliradów euro. Według prognoz, w stosunku do 2013 roku rynek wzrośnie o 23% i osiągnie wartość 93,3 miliardów euro.

Liderem regionu pod względem dynamiki wzrostu jest Polska. Wartość rodzimego rynku wzrosła o 24%. Nie przekłada się to jednak na średnie wydatki online: W zeszłym roku Polacy wydali w sieci średnio 422 euro, podczas gdy średnia europejska wynosiła 1.402 euro, zaś średnia w regionie Europy Środkowej – 2.617 euro.

Największym rynkiem w regionie są zdecydowanie Niemcy. Obroty z e-handlu w tym kraju stanowią 65,7% całego rynku środkowoeuropejskiego. Dostępność internetu jest w Niemczech na wysokim poziomie, wynosi 85%, a niemiecka populacja użytkowników sieci liczy sobie 69,6 milionów. Ponieważ w dorosłe życie wchodzi obeznane z internetem i otwarte na nowe trendy młodsze pokolenie Niemców, rynek ten odchodzi od tradycyjnych modeli sprzedaży stacjonarnej i wysyłkowej, stając się prawdziwym potentatem e-commerce. Tendencję tę potwierdza 22% wzrost wartości niemieckiego rynku zakupów online. W kraju tym mocną pozycję zajmuje Amazon, tam również powstają odnoszące międzynarodowy sukces sklepy internetowe, takie jak grupa Otto czy pure player Zalando. Niemieccy konsumenci wydają w sieci średnio 1.351 euro rocznie.

Raport został opublikowany przez Ecommerce Europe, organizację zrzeszającą sprzedawców internetowych prowadzących działalność na terenie Starego Kontynentu.