Wizualizacja Atrium Felicity

Rynek powierzchni handlowej w Polsce staje się coraz bardziej dojrzały nie tylko pod względem formatów handlowych, ale także  rozlokowania geograficznego obiektów. Największe aglomeracje nadal dominują rynek, jednak od kilku lat widoczny jest trend lokowania centrów handlowych w mniejszych ośrodkach miejskich – wynika z analizy DTZ.

W 2013 roku oddano do użytkowania 700 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, co stanowi 28-proc. wzrost w porównaniu do 2012 roku. Na dostarczoną powierzchnię złożyło się 29 nowych projektów oraz rozbudowa 13 istniejących centrów handlowych. Wśród nowych projektów debiutujących na rynku znalazło się 14 centrów handlowych, 9 parków handlowych, 5 wolnostojących magazynów handlowych i centrum wyprzedażowe. Powierzchnia ponad 38 proc. zrealizowanych obiektów nie przekroczyła 10 tys. mkw. GLA. To, zdaniem analityków z DTZ, wskazuje na odwrócenie popularnego w ostatnich latach trendu dotyczącego zainteresowania inwestorów małymi projektami handlowymi na rzecz wielkoskalowych obiektów, tj. Galeria Bronowice, Centrum Riviera, Galeria Katowicka, Poznań City Center w głównych aglomeracjach.

Obecnie na rynku handlowym w Polsce obserwowany jest wysoki poziom aktywności deweloperskiej, który może się utrzymać do roku 2015, kiedy powstaną wszystkie publicznie ogłaszane projekty. Roczna podaż dostarczanej powierzchni w ciągu najbliższych kilku lat ma wynieść do 600 tys.–700 tys. mkw. rocznie. Tak wysoki poziom planowanej powierzchni świadczy o utrzymującym się zainteresowaniu deweloperów polskim rynkiem – twierdzą specjaliści DTZ.

– Średnie nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową dla 15 analizowanych miast osiągnęło poziom 532 mkw. na tysiąc mieszkańców. Warszawa z podażą centrów handlowych na poziomie ponad 1,14 mln mkw. jest największym, najbardziej rozwiniętym i najsilniejszym rynkiem handlowym wśród badanych miast. Biorąc pod uwagę gęstość i siłę nabywczą mieszkańców aglomeracji warszawskiej, jest to nadal jeden z najbardziej atrakcyjnych rynków handlowych w Polsce – mówi Kamila Wykrota, dyrektor Działu Analiz i Doradztwa, DTZ.

– Rynkami rozwijającymi są z pewnością Śląsk i Szczecin, które charakteryzują się potencjałem wzrostu w dłuższym terminie. Są to nadal rynki nienasycone, jednak znacząco niższa od średniej siła nabywcza na jednego mieszkańca wyraźnie hamuje ich rozwój w krótkim terminie – dodaje Kamila Wykrota.

Przypomnijmy: na koniec 2013 roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej (określanej jako projekty handlowe o powierzchni najmu brutto powyżej 5 tys. mkw. oddane do użytkowania po roku 1990) w Polsce przekroczyła 12,2 mln mkw. Rynek jest zdominowany przez centra handlowe, których łączna powierzchnia wynosi 9,1 mln mkw.