Kawiarnia, Shutterstock

70 proc. Polaków deklaruje picie kawy poza swoim domem. Głównymi graczami w Polsce są kawiarnie sieciowe, które posiadają większość udziałów w rynku, ale coraz częściej Polacy świadomie wspierają też przedsiębiorców lokalnych. O trendzie lokowania kawiarni w centrach handlowych rozmawiamy z Krzysztofem Brączkiem, dyrektorem Centrum Handlowego Gemini Park Bielsko-Biała.

Jaka jest rola kawiarni w centrum handlowym?

– Obecny trend lokowania kawiarni w centrum handlowym wynika ze zmiany sposobu postrzegania obiektów handlowych przez współczesnych konsumentów. Galerie handlowe dawno przestały kojarzyć się wyłącznie z zakupami, a stały się miejscem spędzania czasu wolnego. Badania przeprowadzone przez GFK Polonia w 2013 roku pokazały, że klienci spędzają w nich średnio 3 godziny. W centrach handlowo-rozrywkowych, takich jak Gemini Park Bielsko-Biała, które w swojej ofercie posiadają także kino, czas ten się wydłuża. Konieczne jest zatem zapewnienie naszym klientom pełnej oferty nie tylko handlowej, ale też gastronomicznej. Miejsce, w którym można spotkać się z przyjaciółmi czy partnerami biznesowymi, zapewniają właśnie kawiarnie, które tworzą przestrzeń społeczną w obiekcie handlowym. Ich popularność stale rośnie – obecnie aż 70 proc. Polaków deklaruje picie kawy poza swoim domem. Głównymi graczami w Polsce są kawiarnie sieciowe, które posiadają większość udziałów w rynku, ale coraz częściej Polacy świadomie wspierają też przedsiębiorców lokalnych.

Jaka jest najlepsza lokalizacja dla kawiarni w centrum handlowym?

– W przeciwieństwie do najemców typu fast food najemcy kawiarniani mają do wyboru znacznie więcej ciekawych lokalizacji w centrum handlowym. Nasze doświadczenia pokazały, że zainteresowaniem tej branży cieszy się otwarta strefa food court ze względu na swoją wysoką odwiedzalność. Popularne są także lokalizacje z dala od dużej ilości odwiedzających, które mogą zapewnić klientom chwilę relaksu i intymną atmosferę.

Ile może być kawiarni w jednym centrum handlowym?

– To, ile powstanie takich miejsc w centrum handlowym, zależy od profilu obiektu, wielkości oferty sprzedażowej, liczby osób odwiedzających oraz samej jego lokalizacji. Obiekty handlowe położone poza centrum miasta powinny dysponować znacznie szerszą gamą punktów gastronomicznych ze względu na brak podobnej oferty w okolicy. Gemini Park Bielsko-Biała znajduje się w południowej części miasta, a jego oferta handlowa stworzona została na potrzeby całej rodziny. Dlatego też w strefie gastronomicznej rozbudowanego obiektu znajdą się zarówno kawiarnie i pijalnie czekolady, będące idealnym miejscem spotkań z przyjaciółmi i rozmów biznesowych, jak także kawiarnio-lodziarnie, do których zawitać można razem z dziećmi.

Jakie są nowe formaty i nowe rozwiązania przyciągające klientów do kawiarni?

– Aby przyciągnąć i zachęcić klientów do odwiedzania kawiarni, coraz więcej sieci stara się wzbogacić swój asortyment o produkty niszowe, np. The Coffee Factory w Gemini Park Bielsko-Biała oferuje menu dostosowane do diety wegańskiej. Rosnącą popularnością cieszą się też programy lojalnościowe. Na rynkach zachodnich coraz częściej wykorzystywane są możliwości oferowane przez technologie mobilne i aplikacje na smartfony, które umożliwiają zarządzanie swoim kontem w ramach programu lojalnościowego i pozwalają na uregulowanie rachunku za pomocą telefonu komórkowego. Można się spodziewać, że niebawem możliwości te na szerszą skalę wykorzystywać będą także sieci w Polsce.