future e-commerce

O tym jak technologia e-commerce z Tarnowskich Gór zawstydza świat i co fotografia produktowa 3D i 360° może dać sprzedawcom internetowym rozmawiamy z Tomaszem Bochenkiem, prezesem Orbitvu*.

Czy obrazowanie 3D i 360° to już oczywista korzyść dla polskich sieci handlowych, czy tego typu technologia wymaga wciąż „ewangelizacji”?  

Fotografia 360° czy 3D to jeszcze nie jest standard na rynku e-commerce. Świadomość znaczenia e-merchandisingu jest wciąż na relatywnie niskim poziomie w porównaniu do merchandisingu w handlu tradycyjnym. Tu pomimo ogromnych wydatków na promocję i reklamę wciąż 70% decyzji jest podejmowanych przy sklepowej półce.

Na pewno tak dynamiczny wzrost rynku e-commerce i rewolucja w handlu jaka odbywa się na naszych oczach doprowadzi do popularyzacji technologii, które zapewniają konsumentom doświadczanie produktu online zbliżone do rzeczywistego. To główna bariera dzieląca retail od e-commerce i największe wyzwanie stojące dziś przed branżą.

Prezentacje 360° produktu czy Orbittoury, czyli interaktywne przewodniki po produkcie to nie zbędny wymysł czy czyjaś fanaberia. Tak przecież działa ludzki mózg, taki kanał percepcji produktu jest najbardziej naturalny człowiekowi. To właśnie biologia podpowiada nam kierunki rozwoju. Ale nie tylko, bo domagają się tego sami e-klienci. Badania jasno wskazują, że ponad 90% kupujących w Internecie chce oglądać produkty w widoku 360°.

Jako pierwsi na świecie stworzyliście inteligentną technologię automatycznego usuwania tła produktu, co to oznacza dla sprzedawców internetowych?

Innowacyjność tej technologii polega głównie na tym, że tło produktu jest usuwane przez zaawansowane algorytmy w pełni automatycznie, co wydawać by się mogło niemożliwe. Oprogramowanie Orbitvu, współpracując ze studiem Alphashot rozpoznaje obiekt i usuwa z niego tło już w trakcie wykonywania fotografii, poprawiając przy tym niektóre słabości produktu. Co najciekawsze, nasze rozwiązanie wykonuje zdjęcie packshotowe i usuwa tło w zaledwie pięć sekund.

Dla porównania, doświadczony fotograf, czy grafik usuwa je z jednego zdjęcia w co najmniej 10 minut. Nie licząc czasu wykonania zdjęcia, przygotowania, otwarcia programu, pliku, zapisania pliku itd. Technologia IQ Mask przyspiesza pracę przynajmniej 150-krotnie. To robi wrażenie na wszystkich, a przede wszystkim na fotografach, którzy wiedzą jak wygląda praca z produktem.

Jesteśmy tak naprawdę jedyną firmą na świecie, która usuwa tło produktu w pełni automatycznie i inteligentnie. Kiedy stworzyliśmy technologię IQ Mask inne firmy zaczęły pracować nad rozwiązaniami podobnymi, aby w rozmowach z klientami móc posłużyć się równoważnym argumentem. W rzeczywistości te inne rozwiązanie nie usuwają tła, tylko to pozorują.

Które rynki są dla Was w tej chwili kluczowe?

Niemcy należą na pewno do naszych strategicznych rynków. W sierpniu zeszłego roku, razem z powołaniem do życia niemieckiej fili Orbitvu otworzyliśmy w centrum Berlina, tuż przy historycznym Check Point Charlie, pierwszy w Europie Orbitvu Store – sklep i showroom równocześnie.

Niemiecki rynek e-commerce jest 10-krotnie większy od polskiego, ale też przyzwyczajenie Niemców do zakupów wysyłkowych sprawiło, że ten rodzaj handlu szybciej zaadoptował się w starszych grupach wiekowych, przez co wydatki konsumentów w sieci są na znacznie wyższym poziomie.

Czy jest jakiś sektor, w którym obserwujecie szczególne zainteresowanie swoją ofertą?

Obserwujemy zainteresowanie z bardzo różnych sektorów. Nasze rozwiązania są szczególnie popularne w branży fashion (Inditex, Venezia, CCC, Clarks), RTV AGD (elektro.pl, Whirlpool, Amica), jubilerskiej czy optycznej (Vision Express), ale również w takich, które posiadają zróżnicowane produkty, jak np. drogerie Rossmann.

Który swój projekt nazwalibyście najważniejszym, albo najciekawszym?

Jesteśmy najbardziej dumni z naszego ostatniego produktu, jakim jest Alphashot Micro – pierwsze na świecie automatyczne studio fotograficzne do profesjonalnej fotografii biżuterii. Pierwszy raz udało nam się w tak perfekcyjny sposób połączyć design, funkcjonalności, użyteczności i tak zaawansowaną technologię, jaka ukryta jest w urządzeniu.

Fotografia biżuterii jest uznawana za najtrudniejszą. Pojawiają się problemy z odbiciami, odbłyskami, transparentnymi powierzchniami, bardzo małymi detalami. Dla każdego fotografa to wyzwanie. Postanowiliśmy je podjąć i stworzyć coś, co na zawsze zmieni rynek fotografii, i będzie kamieniem milowym w jej rozwoju.

Alphashot Micro jako jedyne urządzenie na świecie pozwala bez żadnej wiedzy i umiejętności fotograficznych  tworzyć takie packshoty i prezentacje 360° biżuterii, zegarków i okularów, jakie stworzyłby profesjonalny fotograf produktowy. Do tego relatywnie niski koszt urządzenia oraz niewiarygodna wręcz prostota i szybkość pracy sprawiają, że rozwiązanie szybko podbija rynki zagraniczne.

Alphashot Micro znalazł się też w oficjalnej klasyfikacji prestiżowego, światowego konkursu designu w Berlinie Red Dot, gdzie będzie prezentowany przez najbliższy rok  Urządzenie jest aktualnie w trakcie ogólnoświatowego zastrzegania ochroną patentową, ze względu na rozwiązania zastosowane po raz pierwszy w fotografii produktowej.

*Orbitvu oferuje zestawy do fotografii 2D/3D/ 360°, oraz kompaktowe studia fotograficzne, a także usługi w chmurze. Firma działa w 28 krajach na całym świecie, w tym w USA, Australii i Skandynawii, a swoją siedzibę ma w Tarnowskich Górach. Jako pierwsza na świecie stworzyła inteligentną technologię usuwania tła produktu, za co została wielokrotnie nagrodzona. Orbitvu oferuje też rozwiązanie systemowe Future Shopping, które integruje kanały e-commerce, m-commerce, retail i outdoor/indoor i wykorzystuje swoją chmurę do wielokanałowej komunikacji produktu. Z produktów firmy korzystają m.in. Rossmann, Inditex, Vision Express, Wittchen, Venezia, CCC i Toya.