Obiekty w pełni skomercjalizowane w dniu otwarcia to rzadkość

Zakupy

W 2014 roku podaż nowych centrów handlowych w Polsce będzie podobna do tej z 2013 roku. Według wstępnych szacunków przedstawionych w najnowszym raporcie Marketbeat Polska – Wiosna 2014 przygotowanym przez firmę doradczą Cushman & Wakefield w 2014 roku zostanie otwartych 25 centrów handlowych o łącznej powierzchni 520 tys. mkw. GLA, z czego na rozbudowę 6 istniejących obiektów przypadnie 110 tys. mkw. GLA. Najwięcej centrów handlowych powstanie w miastach dużych, takich jak Lublin (Atrium Felicity, Zamkowe Tarasy), Białystok (Galeria Jurowiecka) oraz miastach średniej wielkości: Olsztyn (Galeria Warmińska), Kalisz (Galeria Amber), Siedlce (Galeria S), Jelenia Góra (Galeria Sudecka), Ostrołęka (Galeria Bursztynowa), Starogard Gdański (Galeria Neptun).

Zdaniem specjalistów C&W rok 2013 był kolejnym dobrym rokiem dla rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce. Do użytku oddano 650 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej (blisko 20 proc. więcej niż w 2012 roku). Podobnie jak w latach ubiegłych centra handlowe stanowiły 74 proc. całkowitej podaży. Wśród 15 centrów handlowych ukończonych w 2013 roku jako największe należy wymienić: Galerię Bronowice w Krakowie, Poznań City Center i Galerię Katowicką. Znacząco wzrosła liczba rozbudów, najbardziej powiększyło się centrum handlowe Wzgórze w Gdyni (obecnie CH Riviera). Przeważająca liczba nowo oddanych inwestycji jest zlokalizowana w największych aglomeracjach miejskich (60 proc.), ale obiekty handlowe powstawały też w miastach mniejszych, takich jak Inowrocław (Galeria Solna) czy Chojnice (Brama Pomorza).

Z analizy C&W wynika, że rozwija się także segment parków handlowych – największym obiektem tego typu ukończonym w 2013 roku była Europa Centralna w Gliwicach o powierzchni 40 tys. mkw. GLA. Rynek wzbogacił się także o kilka mniejszych parków handlowych, w tym Marcredo Center w Szczecinie, Multishop w Sochaczewie, Pasaż Wiślany w Grudziądzu, Szombierki w Bytomiu, Dekadę w Grójcu i Vendo Park w Nysie.

Popyt na lokale handlowe w 2013 roku pozostawał na dobrym poziomie, obserwowano trendy podobne jak w 2012 roku. Największym zainteresowaniem cieszyły się obiekty sprawdzone, o dużej odwiedzalności i generujące zadowalające obroty. Należy pamiętać, że poza powierzchnią dostępną w nowo budowanych centrach handlowych na rynku istnieje oferta wtórna, w rekomercjalizowanych centrach, stanowiąca atrakcyjną alternatywę dla najemców poszukujących obiektów o ustabilizowanej pozycji handlowej. Obecna struktura popytu sprawia, że znacząco wydłużył się czas komercjalizacji nowych, a obiekty wynajęte w 100 proc. w dniu otwarcia należą do rzadkości. Średnia stopa pustostanów wzrosła do poziomu ok. 6 proc. z uwagi na zwiększającą się ilość niewynajętej powierzchni w obiektach drugorzędnych, szczególnie na rynkach o widocznych cechach nadpodaży.

Najwyższe czynsze za powierzchnie handlowe są w najlepszych warszawskich centrach handlowych, gdzie za lokal 100–150 mkw. na potrzeby sklepu odzieżowego trzeba zapłacić 80–90 euro/mkw./miesiąc. W pozostałych 7 aglomeracjach czynsze wynoszą średnio 35–45 euro/mkw./miesiąc, natomiast w miastach średniej wielkości i małych 21–27 euro/mkw./miesiąc.

W grupie 8 aglomeracji miejskich największym nasyceniem powierzchnią centrów handlowych charakteryzują się Wrocław i Poznań, a najmniejszym – Szczecin. Popyt na lokale w centrach handlowych jest bardzo zróżnicowany i zależny zarówno od nasycenia danego rynku, jak i siły nabywczej mieszkańców, jakości obiektów handlowych i dostępności powierzchni.

Na koniec 2013 roku średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych najwyższe wartości osiągnął w Kielcach (8,45 proc.) i Toruniu (5,7 proc.), a najniższe w Łodzi (1,5 proc.) i Warszawie (1,5 proc.). W najlepszych obiektach czynsze rosną, jednak właściciele drugorzędnych centrów handlowych zmuszeni są do stosowania elastycznej polityki czynszowej i wprowadzania wielu zachęt, aby pozyskać i utrzymać najemców. Najwyższe stawki za powierzchnie handlowe o wielkości 100–150 mkw. na potrzeby sklepu odzieżowego w Warszawie plasują się w przedziale 80–90 euro/mkw./miesiąc. W pozostałych aglomeracjach wynoszą 35–45 euro/mkw./miesiąc, a w miastach średniej wielkości – 21–27 euro/mkw./miesiąc.

Reklama

Galeria Jurajska