14 proc. międzynarodowych najemców planuje ekspansję w Polsce

Kolekcja ubrań Hollister Co.

Kolekcja ubrań Hollister Co.

Niemcy, w których 40 proc. międzynarodowych firm z sektora retail zamierza otworzyć sklepy w 2014 roku, są najbardziej popularnym rynkiem handlowym na świecie. Polska plasuje się na 13 miejscu, gdzie 14 proc. międzynarodowych sieci planuje ekspansję. Natomiast najbardziej aktywni pod kątem planów ekspansji na dużą skalę są najemcy z USA – wynika z najnowszym badania firmy doradczej CBRE.

– W 2013 roku odnotowano wejście 23 nowych, międzynarodowych sieci handlowych na polskim rynku. Najwięcej najemców pojawiło się w sektorze odzieżowym – 13 firm, wśród których można wymienić marki takie, jak: Karl Lagerfeld, H.E. by Mango, Hollister, Manila Grace czy Armani Jeans. Aktywnością wykazały się także sieci handlowe oferujące artykuły wyposażenia wnętrz – 4 marki: H&M Home, Ixina, Present Time czy Laura Ashley. Pod względem kraju pochodzenia w 2013 roku na polskim rynku rozpoczęło działalność 6 najemców z Francji, 3 z Włoch oraz po 2 z Danii, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz USA. 14 proc. międzynarodowych najemców planuje ekspansję w Polsce w 2014 roku, co daje nam 13 miejsce na liście 60 krajów uwzględnionych w badaniu CBRE – powiedziała Beata Kokeli, Senior Dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE w Polsce.

Niemcy zdecydowanie wyprzedzają Francję, Wielką Brytanię, Austrię i Chiny w rankingu najpopularniejszych rynków powierzchni handlowych na świecie. Międzynarodowych najemców przyciąga możliwość wzięcia na celownik 20 dużych miast na pojedynczym rynku. Ponad 40 proc. najemców handlowych planuje otworzyć sklepy w Niemczech w 2014 roku, a jeżeli weźmiemy pod uwagę jedynie firmy z Europy, liczba ta rośnie do 70 proc. Niemcy są zarazem drugim największym celem dla najemców amerykańskich.

Ilość firm planujących ekspansję na dużą skalę zwiększyła się znacznie w 2014 roku, odzwierciedlając rodzące się na nowo zaufanie na globalnych rynkach handlowych. Ponad jedna trzecia (35 proc.) najemców zamierza poszerzyć portfolio sklepów o 40 lokali lub więcej w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Spośród tych, którzy planują otworzyć 40 i więcej lokalizacji, najwyższą aktywność można zaobserwować w przypadku marek odzieżowych ze średniej i wyższej półki – na każdą z tych branż przypada jedna trzecia aktywności.

– Wzrost zaufania i ożywienie w międzynarodowej społeczności najemców handlowych zaowocowały powrotem planów ekspansji na dużą skalę. Chociaż tempo wzrostu spadło w ostatnich latach, najemcy działający globalnie jasno wyrażają zainteresowanie inwestycjami w sieci obiektów handlowych w 2014 roku. Szeroki zakres rynków, które wybierają, podkreśla stałe znaczenie ekspansji międzynarodowej. Niemcy zajmują czołową pozycję jako rynek cieszący się największym zainteresowaniem najemców w bieżącym roku. Atrakcyjność tego rynku odzwierciedla siłę i skalę gospodarki oraz sukcesy dużych marek nowo przybyłych na rynek – powiedziała Peter Gold, dyrektor międzynarodowego działu powierzchni handlowych w CBRE.

Najemcy z USA mogą pochwalić się najszerszymi planami ekspansji na dużą skalę – blisko połowa (47 proc., z czego ponad 10 proc. w Polsce) przebadanych firm zamierza otworzyć powyżej 40 sklepów w 2014 roku. USA jest największym rynkiem handlowym w regionie i, co nie powinno dziwić, najważniejszym rynkiem docelowych dla najemców mających swoją siedzibę w Ameryce Płn. i Płd. – niemal połowa (43 proc.) zamierza rozszerzyć tam swoją działalność w 2014 roku. Jednak ze względu na dojrzałość rynków krajowych i panującą na nich konkurencję wielu północnoamerykańskich najemców stara się zapewnić szansę na ekspansję na dużą skalę poprzez rozwijanie swojej działalności międzynarodowej. Najemcy z USA w szczególności upodobali sobie rynki europejskie – 19 proc. – spośród nich planuje w tym roku otworzyć sklepy w Niemczech, a 14 proc. w Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Francji i Austrii.

– W 2014 najemcy amerykańscy będą nie tylko skupiać się na swoim rynku krajowym, ale coraz częściej patrzeć także poza granice. W ostatnich latach kilku głównych najemców z USA było aktywnych także w Europie. Marki te zdają sobie sprawę, że nie mogą w nieskończoność rozszerzać działalności na cechującym się wysoką konkurencją rynku krajowym i że koniecznością jest rozwój na arenie międzynarodowej – powiedział David Close, dyrektor międzynarodowego działu powierzchni handlowych na region Europy, Środkowego Wschodu i Afryki w CBRE.

– Wraz z powrotem zaufania wśród konsumentów na wielu rynkach w Europie nastał właściwy moment dla północnoamerykańskich najemców żeby wykorzystać w dużym stopniu nienaruszony potencjał wzrostu. Najemcy z USA stopniowo rozbudowują swoje sieci sklepów i globalną ofertę – trend ten będzie się nadal rozwijał i podlegał dywersyfikacji w 2014 roku i później – dodał David Close.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016