Sektor parków handlowych cieszy się dużym zainteresowaniem deweloperów

Zakupy, fot. Shutterstock

Zakupy, fot. Shutterstock

Według firmy Cushman & Wakefield podaż wielkopowierzchniowych sklepów niespożywczych w Polsce – zarówno tych zgrupowanych w parkach handlowych, jak i wolnostojących – wynosi obecnie blisko 2,5 mln mkw. Sektor parków handlowych w Polsce cieszy się wzmożonym zainteresowaniem deweloperów – małe parki handlowe są budowane i planowane głównie w miastach średniej wielkości i małych.

Największym obiektem ukończonym w 2013 roku był Europa Centralna Park (Gliwice) o powierzchni 40 tys. mkw. Rozbudowano także Ikea Park Franowo (o 14 tys. mkw., Poznań) oraz zbudowano Marcredo Center (14 tys. mkw., Szczecin). W ubiegłym roku otwarto kilka mniejszych parków handlowych, w tym: Park Handlowy Szombierki (Bytom), Multishop (Sochaczew), Pasaż Wiślany (Grudziądz), Dekadę (Grójec) i Vendo Park (Nysa). Krajowe zasoby powierzchni w parkach handlowych wzrosły do 800 tys. mkw., z czego 70 tys. mkw. oddano do użytku w drugiej połowie ubiegłego roku. W budowie pozostaje ponad 60 tys. mkw. tego typu powierzchni, głównie w niewielkich obiektach w miastach średniej wielkości i małych, takich jak Era Park w Radomsku czy Marcredo Center w Piekarach Śląskich.

Według raportu Marketbeat Polska popyt na powierzchnie w parkach handlowych pozostaje na niezmiennym poziomie. Największe zainteresowanie wykazują sieci z sektora art. budowlanych (Castorama, Obi, Leroy Merlin), sprzętu RTV/AGD (Media Expert, RTV Euro AGD), mebli i wyposażenia wnętrz (Agata Meble, Jysk) i sprzętu sportowego (Martes Sport). Ofertę uzupełniają drogerie (Rossmann, Hebe), sklepy z akcesoriami (Pepco), modą i obuwiem dyskontowym (Takko, KIK, Deichmann, CCC). Współczynnik pustostanów w parkach handlowych plasuje się na niskim poziomie, tj. 3,7 proc.

Czynsze w parkach handlowych są stabilne i wynoszą 6–8 euro/mkw./miesiąc dla największych najemców oraz 9–13 euro/mkw./miesiąc za średnie powierzchnie. Najwyższe czynsze są w dużych parkach w największych aglomeracjach, najniższe – w niewielkich obiektach w małych ośrodkach miejskich.

Z pełnym raportem Marketbeat Polska będzie można zapoznać się w kwietniowym wydaniu Shopping Center Poland.

 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016