Strefa food court w CHR Pasaż Grunwaldzki

– Może się wydawać, że najlepszą lokalizacją dla kawiarni jest przestrzeń przy głównych wejściach do obiektu, tymczasem nie zawsze. Niektórzy klienci szukają miejsc spokojnych, gdzie panuje mniejszy ruch i hałas. Takie osoby będą unikać tłocznych food courtów, a w zamian udadzą się do klimatycznej kawiarni oddalonej od głównej strefy kawiarnianej. Dlatego niewątpliwym ukłonem w stronę klienta jest rozlokowanie kawiarni na terenie całego obiektu – mówi w rozmowie z portalem Retailnet.pl Maciej Sanetra, dyrektor CHR Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu.

– Tak jest w Pasażu Grunwaldzkim, gdzie na każdym piętrze znajdują się kawiarenki lub stoiska, w których można na chwilę usiąść i odpocząć. Nigdy nie wiadomo, kiedy klient poczuje potrzebę zrobienia sobie przerwy w zakupach. Centrum handlowe powinno być na to przygotowane – dotarcie do najbliższej kawiarni nie powinno zajmować dużo czasu.

Jaką rolę odgrywa kawiarnia w galerii handlowej?

– Kawiarnia w centrum handlowym to rzeczywiście wygodne rozwiązanie, idealne zarówno na spotkanie towarzyskie, jak i biznesowe. Dogodna lokalizacja na terenie miasta, bogata oferta sklepów i punktów usługowych zlokalizowanych w jednym miejscu pozwalają w pełni wykorzystać czas. Podczas jednej wizyty można zrobić zakupy, odebrać odzież z pralni i zrelaksować się przy kawie. Gdy zabiera się ze sobą dziecko, dużo łatwiej jest też zagospodarować mu czas tak, by nie nudziło się i było bezpieczne.

– Można śmiało powiedzieć, że kawiarnie są obowiązkowym punktem na mapie centrum handlowego, szczególnie wypatrywanym po wielogodzinnych zakupach. Na szczęście bogata i różnorodna oferta pozwala w bardzo krótkim czasie znaleźć dogodne miejsce do odpoczynku, gdzie można wygodnie usiąść i w przyjemnym otoczeniu nabrać sił i wigoru do kolejnych zakupów. Pod tym względem kawiarnie rzeczywiście zatrzymują klientów na dłużej. Gdy odpoczniemy, wracają nam siły do przemierzenia kolejnych sklepów.

Ile kawiarni powinno funkcjonować w jednym obiekcie?

– W tym względzie nie ma żadnych ograniczeń prawnych. Wszystko zależy od wielkości centrum, jego oferty, charakteru i lokalizacji. Śródmiejskie centra handlowe, jak na przykład Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu, pełnią ze względu na swoją lokalizację funkcję miejsca spotkań i z tego względu powinny mieć rozbudowaną ofertę gastronomiczną i kawiarnianą. W dużych centrach handlowych cieszących się dobrą frekwencją z powodzeniem może funkcjonować od kilku do nawet kilkunastu punktów kawiarnianych. Warto przy tym zwrócić uwagę, aby były to punkty niepowtarzalne, różniące się między sobą, mające osobliwy klimat i przyciągające zróżnicowaną ofertą.

Jakie rozwiązania przyciągają klientów do kawiarni?

– W świecie przenośnych komputerów, tabletów i smartfonów zagwarantowanie klientom dostępu do bezprzewodowego internetu jest rzeczą podstawową. Ponadto goście powinni mieć do dyspozycji różnego rodzaju ładowarki z końcówkami do najbardziej popularnych urządzeń mobilnych. Podczas robienia rodzinnych zakupów przydatne są także kąciki zabaw dla dzieci z popularnymi zabawkami i przyborami do rysowania. Dzięki takim rozwiązaniom łatwiej jest zająć dziecko, by w spokoju odpocząć i zjeść ulubiony deser. Ważną rolę wciąż odgrywają miejsca przeznaczone dla osób palących. Rygorystyczne przepisy wymuszają jednak stosowanie bardzo kosztownych rozwiązań technicznych. W konsekwencji niewiele punktów decyduje się je zamontować.

Jakie są obecnie widoczne trendy w aranżacji kawiarni?

– Gusta klientów są bardzo zróżnicowane. Niektórzy wolą przyciemniane, nastrojowe wnętrza ze słabym oświetleniem z dala od zgiełku, który panuje w alejkach i korytarzach centrum. Inna grupa klientów wręcz przeciwnie – woli miejsca na otwartej przestrzeni, gdzie można poczuć atmosferę panującą w centrum. Te miejsca najczęściej są zaaranżowane w sposób nowoczesny, nawiązujący do otoczenia i wystroju całego obiektu, z dużą ilością naturalnego światła i dużą przestrzenią. Każdy operator musi posiadać swój pomysł na aranżację swojej kawiarni i przekonać do niego swoich klientów.