Klient wydaje średnio 250 zł w e-sklepie sieci modowej

Zakupy online

Polacy wydają w sklepach internetowych z odzieżą, obuwiem i akcesoriami średnio 250 złotych i kupują 2 produkty podczas jednej transakcji, jednak dwie trzecie odwiedzin kończy się porzuceniem koszyka zakupów – wynika z analizy porównawczej polskiego rynku e-commerce na przykładzie branży modowej, którą przeprowadziła firma Gemius.

Badania pokazały, że średnia wartość zamówienia w sklepach z branży modowej wynosi 254 zł, zaś średnia cena oferowanych produktów to 146 zł. Spośród tych internautów, którzy wrzucają towar do wirtualnego koszyka, zdecydowana większość opuszcza e-sklep, nie kończąc transakcji (67 proc.), a co trzeci internauta kupuje wybrany towar (33 proc.).

Zdaniem Mateusza Gordona, eksperta od e-handlu firmy Gemius, uwagę zwraca wysoki odsetek porzuceń koszyka. – Może to świadczyć o niepewności internauty co do prawa zwrotu towaru, jaka towarzyszy e-klientom. Tylko niektóre serwisy jasno komunikują prawa konsumenta w tym zakresie, a jeszcze rzadziej wydłużany jest standardowy czas zwrotu. Może to być spowodowane również kosztem dostawy, który często zaskakuje klienta na etapie koszyka i finalizacji transakcji, albo ograniczonym zaufaniem do sklepu, wynikającym z braku opinii klientów, certyfikatów czy ograniczonej ilości form płatności.

Ponadto średni czas pobytu na stronach e-sklepów wynosi niespełna 7 minut (6 min 56 s). W ramach jednej wizyty e-klient dokonuje średnio 7 odsłon. Z kolei wskaźnik porzuceń, który pokazuje, ile procent klientów opuszcza stronę, generując tylko jedną odsłonę, czyli wchodzi na nią i z niej wychodzi, wynosi 39 proc.

– Stosunkowo niski wskaźnik porzuceń strony wskazuje na dominację dużych, rozpoznawalnych marek, na których strony wchodzimy bezpośrednio lub wpisując ich nazwę w wyszukiwarce – twierdzi Mateusz Gordon. – Większość z odwiedzających e-sklepy to klienci powracający. Ponadto niski wskaźnik odrzuceń sugerować może efektywnie prowadzone działania retargetingowe, czyli powtórne komunikaty kierowane do tych, którzy już odwiedzili stronę e-sklepu, lecz np. porzucili koszyk zakupów. Z kolei dobrze spersonalizowane serwisy największych marek, które cechuje dobra nawigacja, skutecznie utrzymują użytkownika pod swoim adresem – wyjaśnia Mateusza Gordon.

Okazuje się, że najczęściej klienci e-sklepów z przeanalizowanej branży nabywają 2 przedmioty. Świadczy to o mało skutecznym systemie rekomendacji dodatków, które uzupełniłyby zakup. – W sklepach stacjonarnych wszyscy wiedzą, że najlepiej sprzedaje się to, co jest na manekinie. Ludzie dostają gotową kompozycję. Stąd też rosnący na zachodzie trend w postaci oferowania produktów modowych na zdjęciach modelek i modeli umieszczanych w e-sklepie. Na tym modelu opiera się layout wielu internetowych sklepów. Klikając w wybrany produkt, który dostrzeżemy na zdjęciu czy nawet animacji, przechodzimy do podstrony tego przedmiotu, jego specyfikacji, rekomendacji, rozmiarów, ceny, aż po możliwość umieszczenia go w koszyku – dodał Mateusza Gordon.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska