Centrum outletowe, fot. Shutterstock

Na polskim rynku działa obecnie 10 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni blisko 160 tys. mkw., po jednym we Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Sosnowcu, Gdańsku, Szczecinie, Łodzi, oraz 3 w Warszawie. W 2013 roku oddano do użytku jeden obiekt – Factory Annopol w Warszawie o powierzchni 19,7 tys. mkw. – wynika z najnowszego raportu Marketbeat Polska przygotowanego przez firmę Cushman & Wakefield.

Z analizy C&W wynika, że najnowsza rozpoczęta inwestycja w sektorze centrów wyprzedażowych to City Outlet Lublin o powierzchni 11 tys. mkw., którego otwarcie jest planowane na 2014 rok. Trwa przebudowa Galerii Podlaskiej (Białystok) na potrzeby centrum wyprzedażowego o nazwie Outlet Białystok, które ma zostać uruchomione również w 2014.

Na ukończenie czekają kolejne fazy centrum Ptak Outlet (Rzgów k. Łodzi) oraz Outlet Park Szczecin. Plany deweloperów na najbliższe lata to inwestycje w centra wyprzedażowe w miastach średniej wielkości, m.in. w Toruniu, gdzie trwają prace koncepcyjne nad Outlet Toruń o powierzchni 18 tys. mkw. Terminowa realizacja projektów, które mają być ukończone do końca 2015 roku, może przynieść ponad 50 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej.

Zdaniem specjalistów Cushman & Wakefield w centrach wyprzedażowych działa łącznie ponad 1000 sklepów krajowych i międzynarodowych sieci z branży odzieżowej, obuwniczej i akcesoriów sportowych. Największy popyt jest w Warszawie, gdzie dwa starsze obiekty są w pełni wynajęte, a nowo oddany znacząco zmniejszył poziom pustostanów z dnia otwarcia. Średni współczynnik pustostanów w centrach wyprzedażowych jest nieznacznie wyższy niż w tradycyjnych centrach handlowych i wynosi około 4 proc.

W centrach wyprzedażowych oferowane są stosunkowo niskie stawki czynszowe. Za lokal 100–150 mkw. trzeba zapłacić w Warszawie 21–23 euro/mkw./miesiąc, a w innych miastach 19–21 euro/mkw./miesiąc.

Pełny raport Marketbeat Polska zostanie opublikowany w kwietniowym wydaniu magazynu Shopping Center Poland.