Polskie centra handlowe poprawiają przychody Plaza Centers

CHR Toruń Plaza

CHR Toruń Plaza

Plaza Centers zanotowała stratę netto w wysokości 218 mln euro za 2013 rok. Takie wyniki są spowodowane zmniejszeniem wartości nieruchomości handlowych o 186 mln euro. Natomiast przychody spółki z tytułu najmu powierzchni nieznacznie wzrosły, a to za sprawą centrów handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej – podaje w komunikacie Plaza Centers N.V.

Obecnie łączna wartość aktywów netto spółki wynosi 274 mln euro wobec 459 mln euro rok wcześniej. Jak wynika z raportu spółki, jest to podyktowane stratą wartości obiektów w Rumunii, Serbii i Indiach. Przychody z najmu na koniec roku wyniosły 23,7 mln euro, czyli wzrosły o 700 tys. euro.

W 2013 roku wzrost poziomu najmu osiągnęły centra handlowe spółki: w Polsce, Czechach i na Łotwie. W galerii Toruń Plaza poziom wynajętej powierzchni wynosi 89 proc., a to oznacza wzrost o 5 proc. w ciągu roku. Między innymi wynajęto lokal pod sklep TK Maxx, który zajął 2,7 tys. mkw. W Suwałki Plaza najem wzrósł o 1 p. proc. do poziomu 91 proc., w Zgorzelec Plaza – również o 1 p. p. do poziomu 91 proc. Na Łotwie obiekt Ryga Plaza osiągnął poziom komercjalizacji 97 proc. – wzrost o 3 proc., a w Liberec Plaza w Czechach, aż o 6 proc. do poziomu 86 proc.

Grupa Plaza Centers jest deweloperem centrów handlowo-rozrywkowych, działającym na obszarze rynków wschodzących. Grupa koncentruje się na budowie nowych obiektów oraz – tam, gdzie dostrzega odpowiedni potencjał – przebudowie już istniejących. Prowadzi swoją działalność zarówno w stolicach poszczególnych państw, jak i największych miastach regionalnych. Plaza Centers jest obecna na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej od 1996 roku, kiedy to jako pierwsza zbudowała na Węgrzech nowoczesne centrum handlowo-rozrywkowe. W kolejnych latach rozpoczęła działalność w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, zdobywając doświadczenia w zakresie budowy, najmu oraz sprzedaży powierzchni handlowej i rozrywkowej. Począwszy od roku 2006 grupa rozszerzyła geograficzny zasięg swojej działalności poza obszar europejski, wchodząc na rynek indyjski, a od 2010 roku prowadzi także inwestycje w Stanach Zjednoczonych, gdzie ze swoimi partnerami joint venture dokonała nabycia strategicznego pakietu akcji spółki EDT Retail Trust, która później przejęła 48 nieruchomości handlowych zlokalizowanych w 20 krajach.

Centrum Handlowo-Rozrywkowe Toruń Plaza istnieje od listopada 2011 roku. Jego powierzchnia GLA to ok. 40 tys. mkw. Na zmotoryzowanych czeka 1,1 tys. miejsc parkingowych. Suwałki Plaza to trzykondygnacyjne centrum handlowo-rozrywkowe otwarte w maju 2010 roku. Obiekt ma 19,5 tys. mkw. powierzchni najmu i 455 miejsc parkingowych. Zgorzelec Plaza to centrum handlowo-rozrywkowe, które otwarto w marcu 2010 roku. Zgorzelec Plaza to 12,5 tys. mkw. powierzchni najmu oraz 300 miejsc parkingowych.

Plaza Centers jest wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Forum 2014. Spółka na stoisku 3.3 zaprezentuje swoje centra handlowe.

Reklama

Galeria Jurajska