online sale global trends

Rok 2014 będzie dla e-commerce raczej ewolucyjny, niż rewolucyjny. Nie spodziewałbym się zbyt radykalnych zmian, oczekiwałbym natomiast krystalizacji pewnych idei, o których mówiło się na przestrzeni ostatnich lat, a które teraz nabierają kształtów – mówi Kevin Murray*, dyrektor ds. e-commerce i technologii w Greenlight.

Big data

Termin „big data” pojawia się w branżowych rozmowach od lat. Nikt jednak nie był w stanie dotychczas zilustrować jego realnego znaczenia dla e-commerce, a pomysły na wykorzystanie big data są raczej dość abstrakcyjne. Można powiedzieć, że termin ten został zredukowany do technologicznej nowinki pozbawionej rzeczywistego wpływu na branżę.

Moim zdaniem działania na dużych zbiorach danych staną się coraz bardziej popularne wśród tych detalistów, którzy dysponują odpowiednimi narzędziami do analizy danych behawioralnych dużych grup klientów. Kluczowe będzie odsianie garstki istotnych informacji z całego morza kompletnie nieprzydatnych danych. Na razie wydaje się, że tylko najwięksi gracze branży wiedzą, jak to zrobić.

Spersonalizowane kampanie reklamowe

Wspomniani detaliści, wykorzystujący big data do tworzenia profili zachowań swoich klientów, będą coraz częściej wykorzystywać zgromadzone dane do tworzenia spersonalizowanych kampanii reklamowych. Na przykład klienci z wysoką średnią wartością zamówienia mogą otrzymać specjalne oferty promocyjne tuż przed okresem świątecznych zakupów. Takie oferty można konstruować pod względem kategorii, w których najczęściej dany klient robi zakupy, a także pod względem jego indywidualnych preferencji. Takie działania bez wątpienia będą miały bezpośrednie przełożenie na wzrost sprzedaży.

Media społecznościowe

Social media będą miały coraz większy wpływ na to, co kupujemy oraz na sposób, w jaki kupujemy. Mimo, że portale społecznościowe nie spełniają jeszcze roli stricte zakupowej, dużą rolę odegrają zachowania ich użytkowników. Ci, którzy polubią stronę danej marki, albo oznaczą ją przy pomocy hashtaga w swoim zdjęciu, dają jasny komunikat o swoich preferencjach, tym samym mimowolnie profilując treść wyświetlanych reklam.

*Kevin Murrey ma ponad 15-letnie doświadczenie na polu nowoczesnych technologii, e-commerce i sprzedaży wielokanałowej. W Greenlight jest on odpowiedzialny za własny zespół konsultantów, specjalizujących się w branżach: sprzedażowej, turystycznej i finansowej.

Greenlight to niezależna agencja marketingowa. Wśród klientów firmy znajdziemy między innymi marki takie jak New Look, audible.co.uk, Santander, Sky czy ghd.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją artykułu w serwisie Evigo.com.