Ulica handlowa w Wiedniu
Ulica handlowa w Wiedniu

Według raportu Marketbeat Polska, przygotowanego przez firmę Cushman & Wakefield, najważniejszym wydarzeniem w segmencie głównych ulic handlowych w ostatnich miesiącach było otwarcie sklepu sieci Louis Vuitton w domu towarowym Vitkac w Warszawie przy ul. Brackiej.

Dzięki otwarciu sklepu Atelier Mokotowska wzbogaciła się także oferta handlowa ul. Mokotowskiej w Warszawie. Jednak z uwagi na niską dostępność lokali spełniających standardy międzynarodowych i krajowych sieci handlowych liczba nowych otwarć przy głównych ulicach handlowych jest niewielka. W zachodnich krajach europejskich standardy lokali przy ulicach handlowych są wyższe.

Zdaniem analityków Cushman & Wakefield sytuacja będzie się zmieniać wraz z realizacją kolejnych inwestycji, takich jak modernizacja i rozbudowa domu towarowego Smyk w Al. Jerozolimskich w Warszawie, modernizacja Holland Parku (budynek Ethos) przy pl. Trzech Krzyży czy adaptacja na potrzeby handlu kamienic mieszkalnych na rogu Nowego Światu i Świętokrzyskiej.

Jak wynika z badania C&W, mała dostępność lokali przy głównych ulicach handlowych powoduje utrzymywanie się wysokich czynszów. W Warszawie i Krakowie rekordowe stawki wynoszą 75–85 euro/mkw./miesiąc.

Mimo że stawki w najlepszych centrach handlowych w stolicy są często wyższe, to zagraniczni najemcy zdecydowanie chętniej wybierają tego typu obiekty niż lokale mieszczące się przy ulicach handlowych.

Według C&W najwyższe stawki za powierzchnie handlowe o wielkości 100–150 mkw. na potrzeby sklepu odzieżowego w centrum handlowym w Warszawie plasują się w przedziale 80–90 euro/mkw./miesiąc.

Pełny raport Marketbeat Polska zostanie opublikowany w kwietniowym wydaniu magazynu Shopping Center Poland.