mobile technology e-commerce

Rośnie generowany przez urządzenia mobilne ruch w sklepach internetowych. Firmy, które wkraczają w ten kanał sprzedaży muszą pamiętać, że strategia i rozwiązania dla zwiększania konwersji w kanale mobilnym są inne niż w kanale klasycznym. Mobile to kanał, który z roku na rok zyskuje na znaczeniu, choćw Polsce dopiero zaczyna rosnąć w siłę. Klienci korzystają ze swoich urządzeń mobilnych jeszcze w głównej mierze po to, aby przeglądać ofertę, choć sprzedaż przez smartfony dynamicznie rośnie. Specjalnie dla Evigo.pl Łukasz Michalak*, project manager w Media4U, przedstawia pięć sposobów na podniesienie sprzedaży mobilnej.

Wewnętrzna analiza danych z serwisów obsługiwanych przez Media4U pokazuje, że w ciągu ostatnich 3 lat liczba odwiedzin sklepów internetowych za pomocą smartfonów lub tabletów wzrosła prawie 10-krotnie. Wartość ta dalej rośnie, w coraz większym tempie. Od 2012 do początku 2014 roku liczba zamówień wzrosła o około 20%. Jakie warunki należy więc spełnić, aby klient odwiedzający sklep internetowy za pomocą smartfona dokonał zakupu i – co najważniejsze – był z tego zadowolony?

1. Kompatybilność

W sprzedaży kanałem mobilnym należy przede wszystkim pamiętać o zapewnieniu dostępności do sklepu z każdego rodzaju urządzeń. Wskazane jest zatem korzystanie z technologii, która pozwoli na  poprawne wyświetlanie na wszelkiego rodzaju smartfonach lub tabletach. Projektując witrynę sklepu mobilnego, należy więc pomijać technologie Flash i pływające ramki (np. iFrame). Obecnie zaleca się, aby strony mobilne korzystały z HTML5 oraz jQuery.

Najmocniejszym trendem obecnie na rynku jest projektowanie całego serwisu w RWD – Responsive Web Design, dzięki czemu witryny automatycznie dostosowują układ prezentowanej treści do rozdzielczości urządzenia. Sklep może także posiadać własną, dedykowaną stronę mobilną, na którą użytkownik zostanie przekierowany, gdy witryna rozpozna, że korzysta on z urządzenia mobilnego. Oba rozwiązania zwiększają dostępność do oferty sklepu.

2. Optymalizacja

Smartfony oraz tablety pełnią funkcję szybkiego i „podręcznego” dostępu do zasobów internetu. Należy więc zadbać o to, aby prezentowane treści były ładowane bardzo szybko – maksymalnie kilka sekund. W innym przypadku użytkownik po prostu zamknie stronę jeszcze w trakcie ładowania. Należy zadbać o lekkość serwisu, czyli liczbę pobieranych kB (optymalizacja wagi grafiki i ilości wyświetlanej treści). W Polsce nadal większość operatorów limituje pobierane dane pakietowe.

Użytkownik mobilny potrzebuje tylko najważniejszych informacji, które może uzyskać w łatwy i szybki sposób. Dodatkowo niezwykle ważna jest ergonomia serwisu, gdyż pozwala w łatwy sposób dotrzeć do poszukiwanej informacji i zwiększyć szanse na ustawiony przez nas cel.

3. Prezentowanie treści

Przy projektowaniu serwisu należy pamiętać o strategii mobile first. Mobile wyznacza kierunek projektowania poprzez poszukiwanie prostych, przejrzystych i skutecznych rozwiązań. Użytkownik powinien móc odczytać wszystkie treści strony mobilnej bez konieczności przybliżania. Ważne jest również zastosowanie odpowiedniej wielkości i kolorów czcionek. Warto czasem zrezygnować z designerskich pomysłów działów graficznych i postawić na prostsze oraz czytelniejsze rozwiązania. Pozbycie się zbędnych elementów zwiększy wartość użytkową strony.

Pamiętajmy również o zdjęciach produktów. Dobre zdjęcia i ich odpowiednia rozdzielczość bezpośrednio przekłada się na zakup. Fotografie powinny mieścić się na wyświetlaczu smartfona lub tabletu, aby użytkownik nie musiał ich przewijać. Oczywiście klient powinien mieć również możliwość przybliżenia zdjęcia, aby móc zobaczyć interesujące go szczegóły.

4. Nawigacja

Tworzenie nawigacji na mobilne wersje sklepów powinno opierać się na zasadzie finger-friendly design. Przeglądanie stron na smartfonie może być nieprecyzyjne (każdemu z nas chociaż raz zdarzyło się kliknąć w coś innego, niż chcieliśmy). Drobne elementy czasem trudno jest wybrać precyzyjnie, tak więc zadbajmy o to, by były one odpowiedniej wielkości oraz odpowiednio oddalone od siebie.  Wszystkie przyciski, linki, grafiki powinny być łatwe w użyciu. Dzięki temu sprawimy, że korzystanie z mobilnego sklepu będzie łatwe i przyjemne, a wszelka aktywność będzie nieprzypadkowa.

Ważnym elementem jest również odpowiednie zaprojektowanie samej ścieżki zakupowej. Powinna być ona w jak największym stopniu uproszczona. Należy wyświetlać użytkownikom tylko te elementy, które są konieczne. Na etapie realizacji zamówienia nie możemy pozwolić na to, by użytkownik je przerwał ze względu na wysoki poziom trudności poszczególnych kroków. Podczas składania zamówienia należy ograniczyć do minimum ilość ręcznie wprowadzanych danych. Można to uzyskać np. poprzez automatyczne uzupełnienie danych adresowych pobieranych z konta użytkownika. Sam proces płatności powinien być również odpowiednio dostosowany. W przypadku korzystania z usług firm trzecich należy zadbać o to, aby klient nie został przeniesiony na stronę, której nie uda mu się wyświetlić na urządzeniu mobilnym. Warto również wziąć pod uwagę zaimplementowanie korzystania z aplikacji mobilnych oferowanych przez partnerów od płatności.

5. Nowe możliwości

Platformy mobilne dają wiele nowych możliwości docierania do klientów, oprócz funkcji, których nie daje nam desktop, jak wiadomości typu push, kamery cyfrowe, ekrany dotykowe czy geolokalizacja, na uwagę zasługują dedykowane aplikacje na smartfony lub tablety. Aplikacja mobilna może powielać funkcjonalności sklepu, rozszerzać je lub dawać zupełnie nowe możliwości. Jedną z nich jest dostęp do nowego kanału marketingowego. Dzięki niemu można lepiej docierać do klientów z aktualnymi promocjami, jak również dokładniej ukierunkowywać i personalizować działania marketingowe. Atrakcyjna i funkcjonalna aplikacja mobilna jest również elementem zwiększającym lojalność klientów. Korzystający z niej użytkownik może w jednym miejscu, za pomocą kilku dotknięć, sprawdzić stan realizacji swojego zamówienia, śledzić paczkę lub też skontaktować się ze sklepem. 

*Łukasz Michalak jest project managerem w Media4U, firmie specjalizującej się w budowaniu autorskich rozwiązań e-commerce, aplikacji webowych i tworzeniu serwisów WWW. Media4U jest obecna od ponad 14 lat, a w skład jej zespołu wchodzi ponad 90 osób, specjalizujących się w projektowaniu rozbudowanych rozwiązań internetowych. W portfolio firmy można znaleźć między innymi takie marki jak Bonprix, But-s, Ryłko, Top Secret, Toyota czy Euronova. Media4U prowadzi także własnego bloga.