Dyrektor CHI Polska: planujemy rozwój w zróżnicowanych segmentach i formatach

Andrzej Jackiewicz, dyrektor CHI Polska

Andrzej Jackiewicz, dyrektor CHI Polska

CHI Polska posiadająca blisko 110 kawiarni (łącznie 11 tys. mkw. powierzchni) w największych miastach Polski rozpoczęła proces rebrandingu, w wyniku którego Costa Coffee zastąpi  marki coffeeheaven i Costa by coffeeheaven. O rebrandingu, trendach na polskim rynku kawiarnianym i najlepszych lokalizacjach dla kawiarni rozmawiamy z Andrzejem Jackiewiczem, dyrektorem zarządzającym CHI Polska SA

Które kawiarnie należące do CHI Polska jako pierwsze zostaną poddane zmianom?

– W pierwszej kolejności wszystkie te działające pod szyldem Costa by coffeeheaven, których mamy obecnie 12 w Warszawie. W dalszej kolejności zmianie ulegną kawiarnie coffee heaven. Rebranding podzieliliśmy na dwa etapy. Pierwszy etap dotyczący ok. 20  lokalizacji w stolicy zamkniemy do końca kwietnia 2014 roku. W drugim etapie zmianie ulegną pozostałe kawiarnie Costa by coffee heaven i coffee heaven. Zmianie zostały  poddane już kawiarnie w Złotych Tarasach, Galerii Mokotów, Sadyba Best Mall i warszawskiej Arkadii. W znakomitej większości przypadków powierzchnia handlowa rebrandowanych kawiarni nie zmieni się. Zmiana będzie dotyczyć tylko jednej największej kawiarni w CH Arkadia. Tutaj w związku z prowadzonymi pracami w strefie food court nasza kawiarnia zostanie powiększona o kilkadziesiąt procent.

Co oprócz wyglądu lokalu zmieni się w kawiarniach Costa Coffee?

– Costa Coffee to nowa jakość. Wszystkie kawy przygotowujemy na bazie legendarnej mieszanki Mocha Italia. Rozszerzamy także menu śniadaniowe, pojawią się chrupiące, świeże i zdrowe bagietki. Posiłki lunchowe zostaną przygotowane w piecu. Wszystkim zabieganym zaproponujemy wyborne quiche’e, a dbającym o linię absolutny hit – niskokaloryczne minisałatki.

Jakie środki zostaną przeznaczone na rebranding?

– Niestety nie mogę podać konkretnej kwoty, ale zapewniam, że będą to istotne i bardzo duże środki. Rebranding przeprowadzamy w dwóch fazach: najpierw na celownik bierzemy Warszawę, a później kolejne miasta w Polsce. W związku z tym akcja jest dosyć pracochłonna i wymagająca sporych nakładów inwestycyjnych. Pamiętajmy, że są to koszty związane nie tylko zmianą wizualną lokali, ale także ze środkami przeznaczonymi na marketing, kampanie wizerunkowe i informujące o zmianie oraz z całym kosztem kreowania wizerunku nowej marki Costa Coffee. Mogę zapewnić, że są to kwoty, które nigdy na polskim rynku kawiarnianym się nie pojawiały.

Kawiarnia Costa Coffeee

Kawiarnia Costa Coffee

Jakich lokalizacji poszukuje Costa Coffee?

– Chcemy być dostępni dla jak najszerszej grupy klientów, co oznacza, że musimy  rozwijać się w różnych segmentach i formatach. Nasze dwa główne segmenty działalności to oczywiście centra handlowe, gdzie obecnie mamy najwięcej kawiarni, oraz tzw. high street, czyli główne ulice handlowe w dużych miastach w całej Polsce. Planujemy też otwieranie większej liczby kawiarni w biurach. Kolejnym formatem, w którym działamy, są tzw. residentials, czyli miejsca przy dużych eksluzywnych osiedlach mieszkaniowych, gdzie jest nasza grupa docelowa. Takim przykładem może być np. Wilanów, gdzie mamy już jedną lokalizację i planujemy kolejne. W pierwszej kolejności skupiamy się jednak na obecności w centrach handlowych.

Gdzie zatem powstaną nowe kawiarnie Costa Coffee?

– Numerem jeden dla nas, jak i dla wszystkich brandów działających w tym segmencie rynku, jest i nadal pozostaje Warszawa. Niektórzy nasi konkurenci są obecni tylko w stolicy. Bierzemy zatem pod uwagę kilka nowych lokalizacji właśnie w stolicy. Prowadzimy rozmowy dotyczące najmu i niebawem będziemy decydować o konkretach. Najbliższe otwarcia dotyczą także 7–8 największych miast w Polsce.

Czy CHI bierze pod uwagę także nowe inwestycje powstające na rynku, nowe obiekty handlowe?

– Bardzo mocno obserwujemy potencjał nowych centrów handlowych. Sytuacja ekonomiczna jest dosyć trudna, ale pocieszające jest to, że się poprawia i w przyszłym roku będzie pewnie jeszcze lepsza. Będziemy zatem uważnie obserwować rynek i interesować się nowymi obiektami. Sukces nowego centrum handlowego uzależniony jest właśnie od sytuacji ekonomicznej. Każde nowe centrum handlowe potrzebuje minimum 2 lat, żeby zacząć prężnie działać. Nie mówimy zatem „nie” nowym obiektom, ale jesteśmy bardzo ostrożni przy doborze lokalziacji.

Jaki jest koncept Costa Coffee w centrach handlowych?

– Średni lokal naszej kawiarni razem z niewielkim zapleczem ma od 60 mkw. do 120 mkw. To jest oczywiście uzależnione od lokalizacji, potencjału danego centrum handlowego i samego miasta. Planujemy nasz biznes precyzyjnie i prowadzimy badania dotyczące potencjału nowej kawiarni w danym mieście. Obecnie w centrach handlowych prowadzimy ponad 60 kawiarni.

Costa Coffee co roku zdobywa minimum 2 nowe rynki. Jaki jest plan ekspansji zagranicznej na ten rok?

– Ostatnio uruchomiliśmy działalność w Maroku. Nowym, ostatnio rozwijanym rynkiem, jest także Francja. Przygotowujemy się także do uruchomienia sieci w Hiszpanii.

Czy kawiarnie Costa Coffe (w Polsce) będą rozwijane za pomocą systemu franczyzowego?

– Docelowo być może tak, ale nie w najbliższych latach. Na razie chcemy się koncentrować na własnym kapitałowym biznesie i w pierwszej kolejności chcemy zająć się rebrandingiem, kolejno otwieraniem lokali własnych i kiedy będziemy szukali nowych możliwości dalszego rozwoju, to skierujemy swoje działania na franczyzę.

Kawiarnia Costa Coffee

Kawiarnia Costa Coffee

Ostatnio na rynku pojawia się wiele nowych konceptów łączących np. kawiarnie z kącikami czytelniczymi, kawiarnie z szerszą ofertą gastronomiczną? Czy CHI planuje wprowadzenie nowych formatów?

– Przy tego typu inwestycjach po pierwsze pojawia się pytanie, jak bardzo szeroko można wyjść z marką. Myślę, że nie można tego robić w nieskończoność. Oczywiście obszar kawiarniany doskonale łączy się z obszarem kultury i tego nie unikamy, ale nigdy nie będziemy np. barem. Możemy zdecydować się np. na sprzedaż w niektórych wybranych lokalizacjach wina, ale dalej się nie posuniemy. Chcemy być marką kojarzoną z kawiarnią i marką, która buduje klimat kawiarni, a nie baru. Niektóre koncepty rozszerzają swój asortyment, ale my jesteśmy w tym ostrożni. Natomiast nie wykluczam, że są takie obszary, które w ciekawy sposób mogą się łączyć z klimatem kawiarni, np. kultura, książka. W Wielkiej Brytanii jesteśmy fundatorem gali związanej z rozdaniem nagród książkowych (COSTA Book Award), w Polsce jeszcze tego nie robimy, ale nie wykluczam takiej działalności w przyszłości.

Jakie obecnie trendy obowiązują przy aranżacji kawiarni?

– Nasze kawiarnie są obecnie w 29 krajach. W wyniku rebrandingu lokale Costa Coffee zyskają także nową aranżację i europejski wygląd. Jaśniejsze i cieplejsze odcienie barw tworzą przytulną atmosferę, na ścianach wiszą dekoracje związane z historią marki. Za design kawiarni odpowiada studio Stiff+Trevillon, które należy do najbardziej znanych biur architektonicznych w Wielkiej Brytanii. Pamietamy, że kawiarnia musi być miejscem, gdzie ludzie czują się dobrze. W naszych konceptach – i myślę, że na całym świecie – takie lokale zwykle mają ciepłe kolory. Kawiarnia to miejsce spotkań. Goście muszą czuć się u nas dobrze. Druga rzecz to budowanie aranżacji wokół natury, gdzie dominują np. drewno i elementy naturalne. Są oczywiście koncepty, które tworzy się na bazie totalnej inności, np. stosując surowe ściany, beton, elementy stalowe, ale my tego typu wystroju nie stosujemy. Myślę, że to może się sprawdzić w przypadku niewielkiego biznesu,  która ma tylko kilka lokalizacji, a nie sieciowy charakter.

Przypomnijmy: aktualnie Costa Coffee posiada sieć blisko 2,8 tys. kawiarni w 29 państwach na całym świecie, z czego ponad 1,7 tys. znajduje się w Wielkiej Brytanii.  W 2010 roku CHI Polska SA połączyła się z konsorcjum Costa Ltd, częścią grupy hotelarsko-gastronomicznej Whitbread PLC, jedną z najszybciej rozwijających się firm z grupy FTSE 100. Firma CHI Polska SA jest obecna na polskim rynku od 1999 roku i jest operatorem 3 marek z branży kawiarnianej: Costa Coffee, Costa by coffeeheaven i coffeeheaven. Obecnie pod szyldem Costa by coffeeheaven oraz coffeeheaven funkcjonuje blisko 110 placówek (łącznie 11 tys. mkw. powierzchni)  w tym 61 zlokalizowanych jest w centrach oraz galeriach handlowych w największych miastach Polski.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016