Krzysztof Apostolidis, prezes Fabryki Biznesu, inwestora Centrum Handlowo-Rozrywkowego Sukcesja w Łodzi
Krzysztof Apostolidis, prezes Fabryki Biznesu, inwestora Centrum Handlowo-Rozrywkowego Sukcesja w Łodzi

– Polski rynek e-commerce nie stanowi zagrożenia dla rozwoju sprzedaży stacjonarnej w centrach handlowych. Nie obawiamy się również tego w Sukcesji. Z pewnością wiele sieci handlowych, w tym najemcy naszego centrum, nadal będzie rozszerzać swoje kanały dystrybucji o sklepy internetowe lub rozwijać istniejące, ale ze zróżnicowaną intensywnością w poszczególnych branżach – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Krzysztof Apostolidis, prezes Fabryki Biznesu, inwestora Centrum Handlowo-Rozrywkowego Sukcesja w Łodzi.

– Nie ulega wątpliwości, że internet ma wpływ na handel tradycyjny, jest jednak przede wszystkim jego uzupełnieniem. Dobrze zaplanowana strategia rozwoju e-commerce nie tylko nie osłabi pozycji sklepów stacjonarnych, ale może wpłynąć na wzrost sprzedaży we wszystkich kanałach dystrybucji danej sieci. Na polskim rynku jest wiele przykładów marek, które doskonale pogodziły rozwój platform cyfrowych z tradycyjną ekspansją – podkreśla K. Apostolidis.

– Mimo że sprzedaż elektroniczna ma tendencję rosnącą, pamiętajmy, że udział sektora e-commerce w krajowym handlu detalicznym wynosi około 3,5 proc., podczas gdy – dla porównania – w Niemczech odsetek ten jest trzykrotnie wyższy, a w Wielkiej Brytanii – czterokrotnie. Nic nie wskazuje na to, by polski czy nawet europejski e-handel rozwijał się w najbliższych latach tak intensywnie, jak azjatycki, a zwłaszcza chiński.

Według prezesa Fabryki Biznesu zakupy w centrach handlowych mają zasadniczą przewagę nad internetowymi, mianowicie same w sobie są źródłem przyjemności, wywołują emocje.

– Kupujący ma możliwość przymierzenia, dotknięcia, oceny koloru, fasonu, nawet zapachu, uzyskania porady lub zasięgnięcia opinii na miejscu. Tego nie zastąpi sklep internetowy ani platforma aukcyjna. Istotna jest także atmosfera zakupów, przebywanie w określonej przestrzeni, spotkanie z drugim człowiekiem. Oczywiście zakupy online też wiążą się z emocjami, ale polegają one głównie na znalezieniu najniższej ceny. Zwykle trzeba jednak do niej doliczyć koszty przesyłki, a na samą przesyłkę poczekać – podsumowuje Krzysztof Apostolidis.

Sukcesja będzie centrum lifestyle’owym, obiektem w pełni „zielonym”, pierwszym tego typu w regionie z certyfikatem BREEAM. Wśród głównych najemców są m.in.: 9-salowe kino Helios, największy w kraju Pure Jatomi Fitness, dwupoziomowa kręgielnia, supermarket Piotr i Paweł, drogeria Rossmann, elektromarket Avans, pierwszy w Łodzi salon Sports Direct, dwupoziomowe sklepy odzieżowe H&M i Reserved oraz salony modowe Carry, Top Secret, Mohito, Cropp, House i Sinsay. Oferta gastronomiczna to wiele lokali nowych na łódzkim rynku oraz m.in. McDonald’s i Subway w strefie food court. Komercjalizację prowadzą zespoły Savills i Fabryki Biznesu.

Obiekt powstaje przy al. Politechniki 5 w Łodzi, blisko ścisłego centrum miasta, w sąsiedztwie kampusu Politechniki Łódzkiej, Międzynarodowych Targów Łódzkich i nowego osiedla mieszkaniowego. Zostanie oddany do użytku w 2015 roku.