Naked Wines to irlandzki start-up, który opiera swój model biznesowy na crowdfundingu. Internetowy sklep z winami konkuruje z rynkowymi gigantami, kierując się prostą zasadą pomijania kosztów pośrednictwa, dzięki czemu może zaoferować produkt o wiele taniej.

„Moim ulubionym irlandzkim biznesmenem jest Michael O’Leary, prezes Ryanair.” – mówi Eamon Fitzgerald, dyrektor operacyjny Naked Wines. „Przekształcił on lokalną linię lotniczą, obsługującą głównie irlandzkie połączenia krajowe w globalnego potentata na rynku lotniczym. Dokonał tego drastycznie redukując koszty czyli stawiając na sprzedaż bezpośrednią przez internet. Podobnie myślimy w Naked Wines. Zauważmy, że jedna piąta ceny wina to wcale nie koszty produkcji, tylko koszty dodatkowe. Płaci się za dużo za produkt, a producent wcale na tym nie zyskuje. Klient i wytwórca tylko na tym tracą, a przecież to oni są najważniejsi w tym procesie.”

Naked Wines dostarcza codziennie 25 tysięcy butelek, konkurując z Tesco, Sainsbury’s, czy Virgin Wines. „Jest to bardzo tradycyjny sektor, jako start-up nie jesteśmy poważani na rynku. Ciężko jest też konkurować z supermarketami, ponieważ Tesco traci na winie, ale zyskuje na innych produktach. Wino tylko przyciąga im klientów.” – tłumaczy Evigo.pl Eamon Fitzgerald.

W Naked Wines klienci przedpłacają 20 funtów miesięcznie za wino. Pozyskane w ten sposób trzy miliony funtów miesięcznie inwestowane są w dobrych, sprawdzonych wytwórców wina. „Korzystają oni na tym, że nie ponoszą kosztów dystrybucji i promocji. Dzięki temu klientom oferuje się niższe ceny. Wydają oni pieniądze, które i tak by wydali na wino w innych sklepach. Jest to sytuacja „win-win” dla wszystkich. Model opiera się na crowdfundingu dla wytwórców win, z pominięciem zbędnych elementów łańcucha sprzedaży, na których zarabiają pośrednicy, a nie wytwórcy. jest to odwrócenie procesu sprzedaży i połączenie klientów bezpośrednio z wytwórcami.” – twierdzi Eamon Fitzgerald.

Naked Wines stosuje pięć zasad działania w modelu biznesowym, który określić można jako „social commerce”:

  • Nie każ klientowi płacić za to, że może kupić produkt. Zredukuj zbędne koszty sprzedaży
  • Próbuj nowych produktów i uwzględniaj feedback od klientów. Proponuj klientom nie tylko to, co mogą polubić ale również odradzaj im to, czego nie prawdopodobnie nie polubią
  • Sprzedawaj ludzi, nie marki – bazuj na interakcji klienta z wytwórcą
  • Przyznawaj się do błędów, wyjaśniaj jak zachodzą zmiany w produkcie
  • Inwestuj w talenty, a nie w sprzedaż

W tym nisko-kosztowym modelu działania ważne jest, by pozyskiwać klientów bez konieczności ponoszenia inwestycji w reklamę. Naked Wines promuje się głównie poprzez social media, marketing szeptany, współpracę z partnerami i słynnymi szefami kuchni. „Grunt to zidentyfikować, kim jest klient i czym się interesuje, a następnie zaoferować dobre warunki partnerom, dzięki którym można do tego klienta dotrzeć.” – radzi Eamon Fitzgerald.