Jeroen van der Toolen: siła polskiego rynku tkwi w jego dynamice

Jeroen van der Toolen, dyrektor zarządzający Ghelamco na Europę Środkową i Wschodnią

Jeroen van der Toolen, dyrektor zarządzający Ghelamco na Europę Środkową i Wschodnią

W rozmowie z Retailnet Jeroen van der Toolen, dyrektor zarządzający Ghelamco na Europę Środkową i Wschodnią, tłumaczy, co skłoniło jego firmę do inwestycji w centra handlowe, opowiada o rynkowych niszach, porównuje Polskę z krajami Europy Zachodniej oraz zdradza plany na przyszłość.

Do tej pory Ghelamco było znane w naszym kraju przede wszystkim z projektów biurowych, mieszkaniowych oraz logistycznych. Co skłoniło Państwa do inwestycji w branżę centrów handlowych?

– Ghelamco jest obecne w Polsce już od ponad 23 lat. Przez ten czas oddaliśmy do użytku ponad 500 tys. mkw. powierzchni biurowej i sprzedaliśmy projekty o wartości przekraczające miliard euro. Obecnie jesteśmy liderem rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce i ten obszar pozostanie naszą główną działalnością. Nie oznacza to jednak, że zamykamy się na inne sektory nieruchomości. Mamy w swoim portfolio projekty logistyczne i mieszkaniowe, a decyzja o rozpoczęciu realizacji projektów handlowych podyktowana była naszymi doświadczeniami w tym sektorze na rynku belgijskim.

Czy na rynku centrów handlowych w Polsce jest jeszcze jakaś nisza, którą można zagospodarować?

– Przyjrzeliśmy się polskiemu rynkowi handlowemu i dostrzegliśmy niszę, którą mogą wypełnić nasze lokalne ośrodki handlu i usług. Uznaliśmy, że projekty dedykowane społecznościom lokalnym to pierwszy format, jaki planujemy realizować. Skupiamy się na naszych 3 projektach realizowanych w Warszawie i okolicach, badamy również rynek regionalny pod kątem dostępności

Jak można porównać polski rynek centrów handlowych do dojrzałych rynków Europy Zachodniej?

– Rynek polski jest rynkiem młodym i zdecydowanie bardziej dynamicznym w porównaniu do rynków Europy Zachodniej – w tym tkwi jego siła. Obiekty powstające w Polsce są zdecydowanie bardziej nowoczesne, wyróżniają się ciekawszą architekturą i są lepiej dostosowane do aktualnych potrzeb najemców i kupujących.

Ghelamco obecne jest także na rynkach rosyjskim i ukraińskim. Czy w tych krajach planujecie realizację projektów handlowych?

– Projekty handlowe realizujemy od wielu lat z sukcesem na rynku belgijskim. Decyzja o wejściu w ten sektor w Polsce zapadła w ubiegłym roku i od tego czasu skupiamy się na przygotowaniu 3 pierwszych lokalnych ośrodków handlu i usług. Na Ukrainie i w Rosji skupiamy się na realizacji centrów logistycznych, ale oczywiście w przyszłości nie wykluczamy dalszej ekspansji w sektorze handlowym.

Pełna wersja wywiadu zostanie opublikowana w kwietniowym wydaniu magazynu Shopping Center Poland.

Z nowymi projektami Ghelamco będzie można zapoznać się podczas Shopping Center Forum 2014 na stoisku 5.6. Więcej szczegółów na temat SCF 2014 Fall Edition znajduje się TUTAJ.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016