W Polsce działa 5,4 tys. kawiarni

16 proc. badanych odwiedza kawiarnię podczas wizyty w centrum handlowym

16 proc. badanych odwiedza kawiarnię podczas wizyty w centrum handlowym

– W porównaniu z 2012 rokiem liczba kawiarni w Polsce wzrosła o około 5 p.p. W 2013 spośród wszystkich Polaków odwiedzających jakiekolwiek punkty gastronomiczne 17 proc. deklarowało, że odwiedza właśnie kawiarnie, co daje 3 proc. wzrost w porównaniu z 2012 rokiem. W 2013 roku segment kawiarni zanotował 7-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z 2012 rokiem. Wzrost liczby konsumentów odwiedzających kawiarnie jest jednym z czynników, który przełożył się na wzrost wartości sprzedaży w tym kanale. Drugim czynnikiem wzrostu była również podwyżka cen napojów kawowych serwowanych z mlekiem, spowodowana wzrostem podatku VAT z 8 na 23 proc. – powiedziała Katarzyna Jacewicz, Researcher, Shopper Research&Consulting, Consumer Panel Services GfK Polonia sp. z o. o.

– Odwiedzanie kawiarni jest zdecydowanie domeną kobiet – stanowią one około 65 proc. wszystkich konsumentów chodzących do kawiarni. Co więcej, średnia roczna liczba wizyt w kawiarniach wśród kobiet wynosi 17, podczas gdy mężczyźni odwiedzają kawiarnie średnio 11 razy w roku. Jeżeli chodzi o wydatki, to sytuacja przedstawia się inaczej. Średnie jednorazowe wydatki w kawiarniach wśród mężczyzn wynoszą 28 zł, natomiast wśród kobiet – 22 zł. Taka różnica w wydatkach może wynikać z poziomu cen kategorii produktów, które zamawiają mężczyźni. Oprócz kawy mężczyźni chętniej niż kobiety zamawiają w kawiarniach ciepłe dania oraz przekąski bądź sałatki. Kobiety natomiast zdecydowanie bardziej preferują desery, zarówno te lodowe, jak i nielodowe (ciasta, ciastka, gofry, naleśniki, itp.), jak również herbatę.

– Co decyduje o przewadze jednej kawiarni nad drugą? Kluczowym czynnikiem sukcesu kawiarni (podobnie jak ma to miejsce w przypadku innych punktów gastronomicznych) jest korzystna lokalizacja (na ten aspekt wskazuje prawie 50 proc. Polaków odwiedzających kawiarnie). Drugim równie istotnym czynnikiem jest smak oferowanych dań, deserów oraz napojów (48 proc.). Ogromną rolę odgrywa także atmosfera, którą tworzy dana kawiarnia i która w wielu przypadkach jest czynnikiem wyróżniającym dane miejsce bądź daną sieć w świadomości konsumentów. Bardzo często właśnie ten aspekt pozwala sieci odnieść rynkowy sukces bądź staje się przyczyną jej porażki.

– Warto również przyjrzeć się okazjom, przy jakich Polacy odwiedzają kawiarnie. Prawie połowa polskich konsumentów odwiedzających kawiarnie wybiera je jako miejsce spotkań ze znajomymi, przyjaciółmi. Co trzeci konsument odwiedza kawiarnie spontanicznie, bez żadnej szczególnej okazji. Około 18 proc. polskich konsumentów decyduje się na wizytę w kawiarni, aby uczcić jakieś wydarzenie (np. imieniny bądź urodziny), a około 16 proc. odwiedza kawiarnię podczas wizyty w centrum handlowym. Trzeba w tym miejscu podkreślić, że wyżej wymienione okazje (specjalna okazja, wizyta w centrum handlowym) są znacznie bardziej popularne w przypadku kobiety niż mężczyzn. To właśnie kobiety są bardziej skłonne do odwiedzania kawiarni w trakcie lub po zakończeniu zakupów w centrach handlowych bądź chcąc uczcić jakąś specjalną uroczystość.

– Segment kawiarni jest nadal bardzo dobrze rozwijającym się sektorem rynku gastronomicznego. Widać to nie tylko we wzroście wartości sprzedaży tego segmentu, ale również w stałym wzroście liczby placówek kawiarni sieciowych – dodała Katarzyna Jacewicz.

Reklama

Galeria Jurajska