Duża marka w małym mieście – czyli czego chcą konsumenci mniejszych miast

zakupy, shutterstock

Mieszkańcy mniejszych miast, jak np. Skierniewice, cenią znane, sieciowe sklepy odzieżowe. Na markowe zakupy regularnie jeżdżą do innych miast, oddalonych nawet o 70 km od swojego miejsca zamieszkania – wynika z sondażu instytutu badawczego TNS Polska przeprowadzonego na zlecenie Dekada Realty.

TNS Polska na przykładzie Skierniewic sprawdził nawyki konsumentów w miastach do 50 tys. mieszkańców. Okazuje się, że po produkty znanych i cenionych marek skierniewiczanie  gotowi są wybrać się na zakupy do galerii handlowych w Warszawie lub Łodzi, chociaż przyznają, że woleliby robić je w swoim mieście.

Niemal połowa (49 proc.) ankietowanych deklaruje, że regularnie jeździ na zakupy do sąsiednich miejscowości, najczęściej Warszawy (83 proc.) i Łodzi (61 proc.).  Skierniewiczanom zdarza się także wybierać ofertę handlową sąsiedniego Żyrardowa, który posiada kilka centrów handlowych, mimo iż wielkością przypomina Skierniewice.

– Z badań wynika jasno, że mieszkańcy mniejszych miast chcą mieć u siebie znane marki modowe, a kiedy ich nie znajdują, rozwija się tzw. turystyka zakupowa, która – jak wskazuje sondaż – jest w Skierniewicach silnym trendem – mówi Aleksander Walczak, prezes Dekada Realty.

Odpowiedzią na  potrzeby lokalnych konsumentów jest planowana rozbudowa jedynej w mieście galerii handlowej: Dekada. Większy obiekt z szerszą ofertą i  parkingiem ma nie tylko zaspokoić potrzeby mieszkańców, ale i znacząco przyczynić się do rozwoju gospodarczego miasta.

Plany rozbudowy galerii popierają mieszkańcy;  ponad 3/4  (77 proc.) z nich deklaruje, że chce rozbudowy i wzbogacenia oferty o znane marki odzieżowe, a niemal 70 proc.  biorących udział w badaniu zaznacza, że jeżeli oferta Dekady zostałaby poszerzona, odwiedzaliby ją częściej. Co więcej, sieci odzieżowe także zainteresowane są rozwojem na lokalnych rynkach.

–  Ze wstępnych rozmów ze znanymi międzynarodowymi markami odzieżowymi wynika jasno, że z chęcią otworzą swoje salony w Skierniewicach – potwierdza Walczak.

Zgodnie z badaniami TNS najliczniejszą grupą kupującą w skierniewickiej Dekadzie są ludzie młodzi (18–29 lat), a więc ci najbardziej zainteresowani nowościami ze świata mody oraz ofertą znanych marek odzieżowych.  Aleksander Walczak dodaje: – Według ankiety CBOS z 2013 roku dla młodych ludzi jednym z najważniejszych wyznaczników zakupu są jakość i marka. Aż 1/3 ankietowanych stawia je ponad cenę produktu, dlatego salony odzieżowe znanych firm to właśnie to, na co czekają konsumenci w Skierniewicach.

Planowana rozbudowa, jak poinformował inwestor, zakłada nie tylko wprowadzenie do Dekady popularnych marek modowych, ale i rozszerzenie strefy gastronomicznej, co zgodne jest z oczekiwaniami rynku.  – W raporcie dla branży HoReCa z 2012 roku specjaliści prognozują, że rok 2014 będzie rokiem poprawy sytuacji finansowej w branży gastronomicznej – dodaje Walczak. – Wychodząc naprzeciw tym prognozom, planujemy poszerzyć propozycję gastronomiczną  również o znane i lubiane restauracje.

Obecna oferta galerii to 16 sklepów – m.in.: supermarket Tesco, sklepy obuwniczy Deichmann i CCC, a także drogeria Rossmann i RTV Euro AGD.  Po rozbudowie Dekada zyska około 8 tys. mkw. nowej przestrzeni i zostanie zbudowany podziemny parking na 250 miejsc.  Dekada, w liczących 50 tys. mieszkańców Skierniewicach,  w  ciągu swojej niemal 3-letniej obecności w mieście zyskała wielu stałych klientów. Sondaż TNS potwierdza, że 9 na 10 ankietowanych skierniewiczan odwiedziło ten obiekt przynajmniej raz, a niemal co trzeci mieszkaniec do Dekady chodzi przynajmniej kilka razy w miesiącu.  – W każdym miesiącu Dekadę odwiedza ponad 120 tys. osób. To aż 2,5 razy więcej niż liczba mieszkańców Skierniewic! – komentuje Aleksander Walczak.

Badanie zostało przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Dekada Realty na reprezentatywnej grupie 1000 mieszkańców Skierniewic powyżej 18 r.ż. (dobór próby: kwotowy ze względu na parametry płeć, wiek, wykształcenie; technika: wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo CATI).

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska