Organic Farma Zdrowia
Organic Farma Zdrowia

Rok 2013 zakończył się 8,5-proc. wzrostem sprzedaży spółki Organic Farma Zdrowia w stosunku do roku poprzedniego. Wzrost został osiągnięty pomimo odnotowanego ogólnego spadku konsumpcji wywołanego kryzysem gospodarczym. Wzrost sprzedaży spółki wywołany został nie tylko nowymi otwarciami, ale także wyższą sprzedażą odnotowaną przez dotychczasowe delikatesy spółki.

– Pozytywną informacją jest jednoczesny wzrost zarówno liczby klientów, jak i średniego paragonu, co oznacza, iż klienci coraz częściej decydują się na kompleksowe zakupy w Organic Farma Zdrowia. Efektem otwarć nowych delikatesów jest niestety ich negatywny wpływ na rentowność spółki, w związku z ponoszeniem strat przez nowe obiekty do czasu osiągnięcia przez nie rentowności – czas na to potrzebny szacowany jest średnio na 12 miesięcy – czytamy w komunikacie spółki.

Jednak z doświadczeń firmy oraz obserwacji rynku wynika, iż długość tego okresu może ulegać znaczącym wahaniom. Pozytywnym aspektem tego procesu jest fakt, iż przy racjonalnym zarządzaniu obiekty, które osiągną rentowność bardzo rzadko ją tracą w kolejnych latach.

W trakcie 2013 roku otwartych zostało 5 stacjonarnych delikatesów Organic oraz nowy sklep internetowy organic24.pl. Nowe obiekty będą partycypować we wzroście sprzedaży spółki, a po dojściu do rentowności – także w pozytywnych wynikach, w przyszłych okresach.

– Rok 2013 przechodzi do historii jako bardzo trudny dla handlu spożywczego w Polsce. W efekcie trwającego przez większość roku spowolnienia gospodarczego i fatalnych nastrojów konsumenckich, które odbiły się pierwszym od 19 lat zatrzymaniem wzrostu konsumpcji, cała branża (z wyjątkiem najlepszych dyskontów) odnotowała ostre wyhamowanie sprzedaży, a centra handlowe zaraportowały kilkuprocentowy spadek ich odwiedzalności. Na tym tle spółka i grupa – kontynuując dynamiczne wzrosty sprzedaży, a w szczególności wzrosty rentowności – wypadła doskonale – czytamy dalej w komunikacie.

Sprzedaż jednostkowa spółki wyniosła 41 mln zł i jest rekordową w porównaniu do lat poprzednich. EBITDA wyniosła 1,1 mln zł, co daje 164 proc. wzrostu w stosunku do 2012 roku. Spółka może pochwalić się po raz pierwszy w swojej historii zyskiem na sprzedaży. Wprawdzie wyniósł on tylko 70 tys. zł, ale jest to znaczący wzrost w stosunku do 620 tys. zł straty rok wcześniej.

Na poziomie netto spółka zakończyła rok jeszcze na małej stracie (-388 tys. zł), ale strata ta jest o połowę niższa od ubiegłorocznej i wielokrotnie niższa niż w latach poprzednich.

Wzrosty sprzedaży i wyników w 2013 roku zostały osiągnięte dzięki zwiększonemu zainteresowaniu produktami ekologicznymi ze strony istniejących, jak i nowych klientów wynikające z rosnącej świadomości społecznej w zakresie zdrowego stylu życia, w tym zdrowego odżywiania się z wykorzystaniem ekologicznych produktów. Wpływ też miało zamknięcie dwóch trwale nierentownych sklepów i wzrost sprzedaży uzyskany dzięki zmianom w ofercie produktowej, zmianie częstotliwości dostaw produktów, poprawie jakości i sposobu obsługi klientów oraz wielu działaniom promocyjno-marketingowym.

Z analizy firmy wynika, że w 2013 roku polski rynek handlu detalicznego produktami rolnictwa ekologicznego szacuje się na około 700 mln zł, tj. 0,25 proc. całego polskiego handlu detalicznego produktami spożywczymi. Przeciętne wydatki mieszkańca Polski na produkty ekologiczne to około 17 zł, czyli 4 euro rocznie.

Firma Organic przewiduje co najmniej 15 proc. wzrost rynku przez najbliższe kilkanaście lat. Pierwszy mld złotych powinien zostać osiągnięty w 2016 roku. Możliwy jest też scenariusz, jaki miał miejsce w wielu krajach (ostatnio w Szwecji), że przez kilka lat wzrost rynku będzie wynosił nawet 50 i więcej proc. rocznie.

Na koniec 2013 roku sieć Organic Farma Zdrowia składała się z 27 jednostek handlowych, na które składało się 25 delikatesów znajdujących się w największych galeriach i centrach handlowych w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Gdyni, Wrocławiu, Płocku oraz 2 sklepów internetowych www.ekosfera24.pl oraz nowoczesnego, nowo uruchomionego www.organic24.pl posiadającego pełną ofertę delikatesów stacjonarnych.

Delikatesy zlokalizowane w aglomeracji warszawskiej znajdują się w centrach handlowych: Złote Tarasy, Arkadia, Galeria Mokotów, Sadyba Best Mall, Wola Park, Atrium Targówek, Atrium Reduta, Stara Papiernia (Konstancin), Park Handlowy Janki oraz Galeria Auchan w Piasecznie i CH Warszawa Wileńska.

Ponadto działają delikatesy przy ulicach: Chmielna 16 oraz Fieldorfa 10a. Delikatesy zlokalizowane w innych miastach kraju znajdują się w: Galerii Krakowskiej, CH Silesia w Katowicach, Galerii Katowickiej, CH Manufaktura w Łodzi, CH Renoma we Wrocławiu, CH Poznań Plaza i Stary Browar w Poznaniu, Galerii Bałtyckiej w Gdańsku, CH Riviera w Gdyni i CH Auchan w Płocku oraz w Krakowie przy ulicy Kazimierza Wielkiego.