aplikacja mobilna e-commerce

Handel mobilny dysponuje obecnie szeregiem narzędzi, które stawiają go w lepszej pozycji niż klasyczny e-commerce, takich jak geolokalizacja, technologia NFC czy QR Code. Specyfika kanału mobilnego pozwala na precyzyjne profilowanie konsumentów i docieranie do nich na wiele sposobów. Konsumenci korzystają obecnie z urządzeń mobilnych na każdym etapie ścieżki zakupowej – już nie tylko przeglądają oferty na smartfonie, lecz również dokonują w ten sposób zakupu. O czym e-detaliści powinni pamiętać, decydując się na wprowadzenie tego kanału sprzedaży?

W zanox obserwujemy niezmienny wzrost sprzedaży za pomocą urządzeń mobilnych. Patrząc na wynik sumaryczny naszych badań dotyczących krajów europejskich, odnotowaliśmy wzrost o ponad 63% w skali roku. Dla krajów Europy Wschodniej dynamika wzrostu jest dużo bardziej odczuwalna i kształtuje się na poziomie ok. 155% względem roku 2013. Natomiast dochody reklamodawców z naszego regionu w obszarze mobile zwiększyły się o 240% w przeciągu ostatniego roku. Najszybciej rosnącymi sektorami względem dokonywania transakcji za pomocą urządzeń mobilnych są natomiast Travel (647%) oraz Retail & Shopping (229%). Wartości te świadczą o tym, że zapoczątkowana kilka lat temu rewolucja w kanale mobilnym nadal trwa.

Strona mobilna czy aplikacja?

Rozwiązaniem zdecydowanie bardziej uniwersalnym jest strona mobilna. Jej główną przewagą jest prostota wdrożenia i wprowadzania zmian. Aplikacje mobilne są droższym rozwiązaniem – musimy tworzyć je pod kątem konkretnego typu urządzenia. Zmiany dokonywane w aplikacji wymagają również procesu aktualizacji, co może być męczące dla użytkowników. Na stronie możemy zastosować również technikę responsive web design, która będzie dostosowywała wyświetlaną treść do wielkości urządzenia, z którego korzystamy. Coraz więcej reklamodawców decyduje się właśnie na to rozwiązanie.

Strona powinna być intuicyjna i lekka, aby treść ładowała się szybko. Nie powinniśmy również zapominać o dużych przyciskach i krótkim, lecz treściwym tekście. Proces zakupowy powinien być sprowadzony do minimum – użytkownicy, którzy docierają na stronę czy aplikację za pomocą kanału mobilnego, decyzję o zakupie podejmują zdecydowanie szybciej. Coraz częściej stosowanym rozwiązaniem wewnątrz aplikacji, ale również i strony mobilnej, jest patent stworzony przez Amazon, czyli tzw. 1-click buying. Umożliwia on zakup wybranego produktu zaledwie jednym kliknięciem.

Pamiętaj o pomiarze aktywności

Dodaj do swojej strony kody mierzące, który będą monitorowały akcje dokonywane przez użytkowników mobilnych. Dzięki temu dużo łatwiej będzie optymalizować działania. Technologia mierząca naszej firmy, znana z działań e-commerce jest dostępna w takiej samej formie również w kanale m-commerce. Wystarczy umieścić standardowy kod mierzący leady bądź sprzedaże na stronie w wersji mobilnej, aby monitorować działania i analizować je na wiele możliwości. Dedykowane rozwiązania SDK (Software development kit) umożliwiają również dodanie paczki technologii mierzących do aplikacji, aby śledzić również te aktywności.

Stale poszukuj nowych rozwiązań

Nie bójmy się testować różnych strategii w działaniach mobile. Rynek zmienia się obecnie tak szybko, że nie możemy być przywiązani tylko do jednego rozwiązania. W innym wypadku zanim się obejrzymy, użytkownicy, którzy docierali do nas za pomocą aplikacji czy też strony mobilnej przestaną nas odwiedzać. Nieustannie musimy szukać nowych narzędzi promocji, optymalizować stronę i aplikację tak, aby wychodzić naprzeciw potrzebom naszych klientów.

Autorem artykułu jest Michał Pachnik, Sales Operations Manager, który w zanox czuwa nad prawidłowym przebiegiem procesów i realizacją projektów sprzedażowych w Europie Środkowej i Wschodniej. Nadzoruje również implementacje technologii zanox.

zanox jest wiodącą w Europie siecią reklamy efektywnościowej. Wraz z firmami partnerskimi Affiliate Window, M4N i eprofessional, zanox obsługuje ponad 4200 międzynarodowych reklamodawców w marketingu efektywnościowym produktów i usług w internecie.