Logistyka online retailing Polska

Rynek e-commerce w Polsce ma się dobrze, a potencjał jego wzrostu jest bardzo duży. Polacy kupują online coraz częściej i chętniej, zbliżając się tym samym do podium najbardziej aktywnych konsumentów w Europie. To wszystko brzmi doskonale, jednakże nie zmienia to faktu, że wiele e-sklepów musi się jeszcze sporo napracować, żeby zdobyć zaufanie klientów oraz udoskonalić jakość obsługi posprzedażowej.

Maksymalizacja satysfakcji klienta, szczególnie poprzez wzrost standardu wysyłki i obsługi, oraz inwestycje w rozwiązania logistyczne i technologiczne stanowią podstawowe wyzwania stojące przed branżą e-commerce. W zmianach dotyczących logistyki zdecydowanie przełomowe będą 2-3 najbliższe lata, do wykorzystania jest wciąż ogromny potencjał. Skupmy się jednak na roku bieżącym. W 2014 rozwijają się i umacniają trendy zapoczątkowane w poprzednich latach. Poniżej przedstawiam listę najważniejszych z nich.

1. Standard wysyłki

Polscy właściciele e-sklepów nie mogą zapominać, że to klient jest najważniejszy. Jakość obsługi czy cena produktu nie są już wyzwaniem, niestety standard wysyłki towaru wymaga jeszcze olbrzymiej pracy. Dotyczy to zarówno ceny, jak i czasu dostawy, a także przekazywania informacji o przesyłce pomiędzy odbiorcą a sklepem. Jednodniowa dostawa w Polsce to nie są puste słowa. Jeśli ma się przyjąć także u nas, sprzedawca raz na zawsze musi rozprawić się z mitem niskiej bariery wejścia sprzedaży do online.

2. Obsługa wymiany i zwrotów

Największy wpływ na branżę e-commerce będzie miała zmiana przepisów związanych z obsługą zwrotów. Już od czerwca tego roku klient będzie mógł w ciągu 14 dni wycofać się z zakupu. Sklepy zostaną zmuszone, aby poradzić sobie z modyfikacją procesów logistycznych i dostosować je do sprawnej obsługi w przypadku wymiany lub zwrotu zamówionych w internecie produktów. Konsumenci będą bacznie przyglądać się zachodzącym zmianom, a ich obserwacje zdefiniują zaufanie do e-sklepów.

3. Punkty odbioru

Punkty odbioru zamówień to miejsca, w których można odebrać towar zamówiony w sklepie internetowym. Powstawanie nowych sieci odbioru osobistego wykorzystujących w logistyce istniejącą infrastrukturę tj. sklepy stacjonarne, kioski, sieci sklepów, stacje paliw, są świetnym rozwiązaniem dla odbiorcy. Jest to wygodne i bezpieczne rozwiązanie pod kątem dostępności, zaufania do marki i braku kolejek.

4. Otwieranie się polskich e-sklepów na rynki europejskie

Kolejny obszar zmian w polskim e-commerce nastąpi w dziedzinie sprzedaży transgranicznej. Nowe, europejskie, ujednolicone przepisy, które czekają nas w 2014 roku wiązać się będą przede wszystkim z logistyką. Polskie e-biznesy otwierają się na rynki europejskie. Należy się spodziewać, że będą coraz częściej organizować sprzedaż i obsługę w innych państwach, zwłaszcza w krajach sąsiadującymi z naszymi granicami.

5. Fulfilment, czyli przekazywanie podwykonawcom większości procesów związanych z logistyką

E-przedsiębiorca wysyła swoje produkty do magazynu firmy zajmującej się kompleksową obsługą, a ta realizuje złożone zamówienie w sklepie, przygotowując produkty do wysyłki. W ten sposób, właściciel  e-sklepu nie musi zajmować się logistyką, jak i magazynowaniem produktów. Na outsourcing decydować się będą także mniejsze sklepy internetowe znajdujące się w stadium dynamicznego rozwoju. W 2014 roku stawiamy na profesjonalizm w obszarze logistyki rynku e-commerce. E-klienci będą oczekiwać coraz sprawniejszych dostaw od sklepów, a tym samym sprzedawcy będą stawiać na działania, które będą w stanie sprostać oczekiwaniom sprawnej i dogodnej dostawy.

Autorką artykułu jest Katarzyna Drynko, Sales & Marketing Director w Sheepla S.A.

Platforma Sheepla stanowi niezależne narzędzie do nadawania, rozliczania oraz monitorowania przesyłek kurierskich. Aplikacja posiada własny model danych, który jest niezależny od rozwiązań stosowanych przez systemy zewnętrzne, z których pozyskiwane są informacje. Kluczową cechą platformy Sheepla jest integracja z popularnymi platformami sprzedażowymi.