marketing sprzedaż online

Reklama w internecie na polskim rynku notuje dwucyfrowy wzrost. Według badania IAB AdEx, realizowanego przez PwC, wydatki na reklamę online w Polsce w roku 2013 roku wzrosły o 10,2% względem roku wcześniejszego. Wartość reklamy online przekroczyła tym samym 2,4 miliarda zł.

Reklama mobilna nadal notuje trzycyfrowy wzrost, dynamicznie rosną wydatki na reklamę wideo online i social media, a także umacnia się pozycja reklamy rich-media, dzięki czemu reklama graficzna jest liderem dynamiki.

Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, trzy największe formaty zanotowały wzrosty, a czwarty utrzymał zeszłoroczny poziom przychodów. Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna (Display), która pozyskała 43% udziału, czyli 1,1 p.p. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Display zawdzięcza duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo online (33% wzrostu rok-do-roku), popularności mediów społecznościowych (44% wzrostu) oraz umacniającej się pozycji rich-media (37% wzrostu).

IAB

Na kolejnym miejscu ponownie znalazł się marketing w wyszukiwarkach (SEM). Format ten utrzymał 35% udziału w torcie, dzięki dynamice na poziomie 11% rok do roku. Na dalszych pozycjach znalazły się Ogłoszenia (14% udziału) oraz E-mail (5% tortu reklamowego online). Wart odnotowania jest także dalszy dynamiczny wzrost wydatków na reklamę mobilną, która ponownie osiągnęła trzycyfrowy wzrost względem roku wcześniejszego (106%).

„Wydatki na reklamę cyfrową wciąż rosną. Nie są to tak spektakularne wzrosty, jakie były obserwowane w Polsce kilka lat temu, a obecnie są obserwowane w innych krajach CEE, jednak należy pamiętać, że rynek polski jest stosunkowo dojrzały i rośnie w stałym, umiarkowanym tempie. Największym motorem wzrostu w Polsce jest obecnie reklama graficzna, która zwiększyła swą wartość o ponad jedną ósmą względem porównywalnego okresu zeszłego roku. Dynamika ta wynika przede wszystkim ze wzrostu inwestycji w wideo online, social media i rich-media. Wszystkie te formaty notują wysokie dwucyfrowe indeksy. Duży wpływ na tempo rozwojowe miał także SEM, który wciąż rośnie szybciej niż cały rynek.” – komentuje wyniki Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska.

Biorąc pod uwagę podział branżowy, doszło do kilku rotacji, między innymi na pozycji lidera. W roku 2013 została nim motoryzacja, która pozyskała 16% tortu reklamowego online. Gałąź ta zawdzięcza awans dość dużej dynamice, która wyniosła 17% rok do roku, podczas gdy zeszłoroczny lider (branża finansowa) utrzymała zbliżony poziom wydatków. Wśród pozostałych branż, warto odnotować wysokie wzrosty wydatków na chemię gospodarczą (40%), odzież i dodatki (38%), żywność (34%) a także farmaceutyki (30%).

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 19 marca.

Interactive Advertising Bureau istnieje na polskim rynku od 2000 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród członków związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe i agencje interaktywne.