JLL: nowe otwarcia zostaną zdominowane przez małe i średnie galerie

Montaż logotypu na fasadzie Atrium Felicity w Lublinie

Montaż logotypu na fasadzie Atrium Felicity w Lublinie

Eksperci z międzynarodowej firmy doradczej JLL podsumowali sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec I kw. 2014 roku oraz opracowali prognozy rozwoju na nadchodzące miesiące.

W I kw. 2014 roku otwarto 3 centra handlowe, m.in. Atrium Felicity. Tym samym wielkość rynku centrów handlowych w Polsce wzrosła o 140,5 tys. mkw. do poziomu 8,6 mln mkw. GLA. Z kolei wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu centrów handlowych osiągnął 224 mkw./1000 mieszkańców, tj. powyżej średniej europejskiej 191 mkw./1000 mieszkańców. Do pozostałych typów powierzchni handlowej na polskim rynku należą: parki handlowe (1,3 mln mkw.), wolnostojące obiekty handlowe (1,87 mln mkw.) oraz centra wyprzedażowe (163 tys. mkw.).

Aktywność budowlana deweloperów pozostaje względnie wysoka. 550 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej jest w budowie, w ramach centrów handlowych (87 proc.), parków handlowych (11 proc.) oraz jednego centrum wyprzedażowego. Aktualnie w całej Polsce w budowie pozostaje 20 centrów handlowych, takich jak m.in. Sukcesja w Łodzi (45 tys. mkw.), Galeria Warmińska w Olsztynie (41,5 tys. mkw.) oraz Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. mkw.). 8 kolejnych centrów jest w procesie rozbudowy. Nowe otwarcia zostaną zdominowane przez obiekty małe i średnie (98 proc.). W ujęciu geograficznym, przyrost powierzchni handlowej będzie zauważalny przede wszystkim we wschodnich i północno-wschodnich województwach oraz w województwie łódzkim, a także w miastach o liczbie ludności poniżej 100 tys. mieszkańców.

– Mapa handlowa Polski rozwija się w coraz większym stopniu równomiernie, a lokalizacje wcześniej mniej aktywne rozszerzają swoją ofertę. Rozwija się segment centrów convenience, czyli niewielkich obiektów – zarówno centrów handlowych, jak i parków handlowych – ze zbilansowaną ofertą, w mniejszych miastach, na nienasyconych, perspektywicznych rynkach. Ten trend potwierdzają dane, z których wynika, że 42 proc. centrów handlowych oraz 87 proc. parków handlowych w budowie przypada na miasta poniżej 100 tys. mieszkańców – Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL w Polsce.

Co ciekawe, mając na uwadze wolumen nowo powstającej powierzchni, sektor handlowy jest jednak mniej aktywny niż rynek biurowy i magazynowy, w których powierzchnia w budowie w Polsce wynosi odpowiednio 1,1 mln mkw. oraz ok. 700 tys. mkw.

Rozwój polskich marek poza granicami kraju

Pozytywne sygnały związane z sytuacją gospodarczą w Polsce wpływają na koniunkturę w sektorze nieruchomości handlowych. Lekki spadek stopy bezrobocia poniżej 14 proc., dynamika sprzedaży detalicznej na poziomie 7 proc. r-d-r w lutym 2014 roku (według GUS) oraz prognozy wzrostu gospodarczego w Polsce na poziomie 3 proc. w br. i 3,5 proc. w 2015 roku (za Consensus Forecast) stanowią fundamenty poprawiającej się powoli koniunktury w branży. O stabilnym rozwoju rynku świadczy fakt pojawienia się w Polsce nowych międzynarodowych operatorów handlowych, np. niemieckiej sieci NEO oferującej odzież sportową, ukraińskiej sieci sal zabaw Leopark, a wcześniej np. Sports Direct czy Original Marines. Z drugiej strony, niektóre sieci handlowe podjęły decyzję o opuszczeniu polskiego rynku bądź optymalizują portfolio sklepów (Charles Vogele, Marionnaud czy Jackpot & Cottonfield). Sytuacja ta stwarza możliwości rozwoju dla debiutantów na rynku oraz dla zarządców obiektów na odświeżenie oferty handlowej.

– Warto również zauważyć, że polskie firmy z branży handlowej coraz lepiej sobie radzą za granicami kraju i rozwijają swoje sprzedaży także poza Polską. Dobrym przykładem takiej strategii są działania popularnych marek z portfolio grupy LPP, a także CCC, Top Secret czy Coccodrillo. Najbardziej popularnymi kierunkami międzynarodowej ekspansji polskich sieci handlowych są Czechy, Słowacja, Rosja i Węgry – wymienia Anna Wysocka.

Pomimo pozytywnych sygnałów płynących z gospodarki najemcy pozostają ostrożni w formułowaniu strategii rozwoju w Polsce, szczególnie w przypadku nowych centrów handlowych. Potencjalne lokalizacje są szczegółowo analizowane, a proces decyzyjny trwa długo. Zainteresowanie sieci handlowych kieruje się przede wszystkim w stronę najlepszych obiektów. Oznacza to, że właściciele centrów o słabszej pozycji oraz tych znajdujących się w miastach o wysokim stopniu nasycenia powierzchnią handlową, powinni być przygotowani na optymalizację stawek czynszowych.

Wskaźnik powierzchni niewynajętych oraz stawki czynszowe

Wskaźnik powierzchni niewynajętych wyniósł 3,2 proc. pod koniec 2013 roku, co oznacza wzrost o 0,6 pkt proc. w porównaniu do okresu sprzed roku.

Najwyższy poziom stawek czynszowych za powierzchnie typu „prime”, tj. za najlepsze lokale o pow. ok. 100 mkw. z kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych, odnotowuje się w Warszawie (85–100 euro za mkw. miesięcznie), a następnie we Wrocławiu (47–55 euro za mkw.), Łodzi (50–55 euro za mkw. miesięcznie) i aglomeracji katowickiej (42–55 euro za mkw. miesięcznie).

Nieruchomości handlowe w Polsce cieszą się dużą popularnością wśród inwestorów. W I kw. centrum handlowe Poznań City Center, wybudowane przez TriGranit a należące do firm TriGranit, Europa Capital oraz PKP zostało sprzedane na rzecz konsorcjum tworzonego przez fundusz Resolution i ECE.

– Z naszych szacunków wynika, że wartość transakcji inwestycyjnych w segmencie nieruchomości handlowych na koniec 2014 zamknie się wynikiem porównywalnym do zeszłego roku i wyniesie ok. 1,4 mld euro lub nawet więcej – dodaje Agnieszka Kołat, dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016