Real-Time Bidding

E-commerce to bardzo dynamicznie rozwijający się i jednocześnie niezwykle wymagający sektor rynku. W branży jest coraz więcej sklepów sprzedających podobny asortyment i producentów oferujących zbliżone parametrami czy ceną produkty.

Narzuca się zatem pytanie: jak dotrzeć do potencjalnych klientów z naszym przekazem reklamowym i zwiększyć prawdopodobieństwo, że użytkownicy planujący zakup wezmą pod uwagę produkty konkretnej marki?

Odpowiedzi no pytanie mogą dostarczyć rozwiązania bazujące na RTB. Kilka miesięcy temu RTB House – agencja technologiczna, rozwijająca własne narzędzia do zakupu reklam w modelu Real-Time Bidding (RTB) – wprowadziła na polski rynek produkt TANDEM Effect, opracowany z myślą właśnie o potrzebach jednej z tych grup tj. producentów. Pozwala on docierać do użytkowników z reklamą asortymentu jednej marki na etapie podejmowania przez nich decyzji zakupowej. W ramach korzystania z takiego narzędzia producent wybiera jeden lub wiele sklepów internetowych, w których chce realizować kampanię. W efekcie internautom, którzy odwiedzili stronę wybranego sklepu, w kolejnych dniach wyświetlane są reklamy bannerowe sklepu z produktami wyłącznie jednej marki. Co więcej, wszystkie rekomendowane produkty dobrane są precyzyjnie do zakupowych oczekiwań użytkowników i zbliżone parametrami do wcześniej przeglądanego asortymentu.

Z praktycznego punktu widzenia TANDEM Effect sprawia, że wszyscy użytkownicy, którzy szukali w sieci telewizora LED – tj. przeglądali ofertę konkretnych sklepów internetowych lub porównywarek cenowych – w kolejnych dniach widzą reklamy sklepu, który odwiedzili wyłącznie z telewizorami jednej marki (tej, która dofinansowała kampanię).

Jakie wymierne korzyści można osiągnąć korzystając z tego rozwiązania?

1.    Dotarcie z reklamą do najlepszej grupy docelowej

W ramach TANDEM Effect producent otrzymuje możliwość wyświetlenia reklam swoich produktów dokładnie tym spośród potencjalnych klientów, którzy w danym momencie planują zakup konkretnego sprzętu. W ten sposób producent ma szansę zainteresować swoim asortymentem użytkowników, którzy tu i teraz przeglądają oferty różnych sklepów, szukają w sieci opinii, porównują parametry i cenę wybranych produktów.

2.    Przekaz zoptymalizowany pod względem czasu dotarcia do odbiorcy

W technologii RTB całość działań realizowana jest w czasie rzeczywistym. TANDEM Effect umożliwia nie tylko promocję asortymentu danego producenta wśród grupy celowej z największym potencjałem zakupowym, ale także dotarcie do tej grupy w najlepszym możliwym czasie. Reklamy w ramach TANDEM Effect wyświetlane są właśnie wtedy, gdy internauta szuka w sieci informacji o konkretnym produkcie, a więc wykazuje intencję zakupową.

3.    Model rozliczenia dostosowany do potrzeb producentów

Istotnym aspektem korzystania z TANDEM Effect jest fakt, że producent płaci wyłącznie za efekty, a kampania rozliczana jest na podstawie przekierowań użytkowników na kartę produktu w danym sklepie. Producent ma także możliwość samodzielnego ustalenia stawki za jaką chce kupować te przekierowania, definiując je na poziomie pojedynczego sklepu lub kategorii promowanych produktów. Tak skonstruowany mechanizm daje producentom dowolność modyfikowania prowadzonych działań na każdym etapie trwania kampanii.

Real-Time Bidding: case study

Na początku roku o korzyściach płynących z wykorzystania narzędzi opartych na RTB przekonał się jeden z wiodących producentów sprzętu komputerowego, który zaimplementował rozwiązanie TANDEM Effect.

Cel: Producent chciał dotrzeć z reklamą własnych produktów do zainteresowanych zakupem tabletu lub laptopa i skłonić użytkowników do rozważenia asortymentu właśnie tej marki.

Przebieg: W ramach TANDEM Effect producent wybrał sklepy, których działania reklamowe chciał wspierać. Dzięki temu internauci, którzy wykazali zainteresowanie kupnem laptopa, w kolejnych dniach widzieli reklamy sprzętu wyłącznie naszego klienta. Tym samym szansa, że konsument skojarzy markę z konkretną kategorią przedmiotów, a w efekcie rozważy jej zakup sukcesywnie rosła. Ten sam schemat działania przyjęto również w przypadku tabletów.

Czas: 18 grudnia 2013 r. – 10 stycznia 2014 r.

Forma: W ramach kampanii przygotowano 18 różnych formatów kreacji.

Rezultaty:

·         Liczba unikalnych użytkowników: Dotarcie z reklamą do 370 tys. unikalnych użytkowników zainteresowanych zakupem laptop lub tabletu

·         Procent przekierowanych użytkowników: 2,7 % użytkowników szukających produktu z danej kategorii zostało przekierowanych  na kartę produktu producenta

·         Unikalne przekierowania na kartę produktu: 10 tys. użytkowników przekierowanych na kartę produktu producenta

Autorem artykułu jest Michał Orzechowski, Product Manager w RTB House.

RTB House to międzynarodowa agencja technologiczna, rozwijająca własne narzędzia zakupu reklam w modelu Real-Time Bidding. Firma specjalizuje się w retargetingu spersonalizowanym.