Od kilku lat, zwłaszcza na zachodzie, widać duże zmiany w podejściu marketerów do projektowania kampanii dla sklepów internetowych. Coraz częściej odchodzą oni od szerokiego określania grup docelowych na rzecz precyzyjnego targetowania przekazu reklamowego do pojedynczych internautów.

Jest to możliwe dzięki personalizacji zastosowanej w reklamie osobistej (ang. programmatic). Dzięki niej, marketerzy po raz pierwszy mają możliwość dotarcia do odpowiedniego klienta w czasie rzeczywistym i przedstawienia mu reklamy dostosowanej do jego potrzeb oraz upodobań. Wszystko odbywa się w sposób zautomatyzowany oraz polega na szczegółowej analizie danych (w tym m.in. określających ścieżkę zakupową użytkownika czy jego historię zakupową). Pozwala to na dotarcie do e-konsumenta na każdym etapie sprzedaży, również wtedy, gdy ten z niewiadomych przyczyn porzuca koszyk, w ostatniej chwili rezygnując z zakupu. Reklama osobista jest prawdopodobnie pierwszym narzędziem, które skutecznie pomaga marketerom w rozwiązaniu tego problemu.

Efekty widoczne od ręki

Ten nowatorski model idealnie pasuje do różnych form promocji, jakie na co dzień stosują marketerzy działający w segmencie e-commerce. Sprawdza się w kampaniach promujących sezonowe obniżki cen, wyprzedaże, pomaga również zwiększać sprzedaż bestsellerów. Z reklamą osobistą można z powodzeniem zwiększać efekty up sellingu, czyli sprzedaży dodatkowych akcesoriów do wcześniej zakupionych produktów. Kolejną zaletą tego modelu jest możliwość optymalizowania sprzedaży „tu i teraz”. Taki sposób dotarcia do klienta (Streaming CRM) wykorzystują, np. linie lotnicze, zwiększając dzięki niemu m.in. rentowność mniej popularnych połączeń.

Efektywne wykorzystanie budżetu

Dodatkowym atutem reklamy osobistej jest automatyzacja zakupu reklam w formacie display, w modelu aukcyjnym. Pozwala to na efektywnie wykorzystanie budżetu przeznaczanego na kampanię. Jest to możliwe dzięki określeniu preferowanego kosztu pozyskania klienta (eCPA). To duży krok do przodu w porównaniu do standardowych modeli, gdzie opłata naliczana jest od liczby wyświetleń kreacji reklamowej lub kliknięć, lecz nie podlega żadnej optymalizacji w trakcie trwania kampanii. Z takiego rozwiązania skorzystał jeden z naszych klientów, francuski klub zakupowy BrandAlley. Dzięki kampanii w modelu osobistym, w ciągu zaledwie 12 miesięcy zwiększył on aż 4-krotnie wielkość sprzedaży w porównaniu rok do roku, podwajając przy tym liczbę nowych klientów.

E-commerce: mobilnie i wielokanałowo

Reklama osobista pozwala dotrzeć do internauty w odpowiednim czasie, bez względu na urządzenie z jakiego ten w danym momencie korzysta. Przekaz może być targetowany do użytkownika, który przykładowo tego samego dnia, ale w różnych porach, odwiedzał sklep internetowy z poziomu komputera oraz przeglądał sieć np. z poziomu smartfona czy tabletu. W dobie coraz większej popularności rozwiązań mobilnych marketerzy powinni już teraz wykorzystywać te zaawansowane technologicznie rozwiązania, działając wielokanałowo w ramach zaplanowanych kampanii.

Autorem artykułu jest Maciej Wyszyński, managing director CEE w Sociomantic Labs.

Sociomantic Labs specjalizuje się w odsłonowej reklamie programowalnej w modelu osobistym (ang. programmatic). Dzięki personalizacji przekazu dociera ona do użytkowników komputerów, urządzeń mobilnych oraz Facebooka. Firma tworzy rozwiązania pozwalające reklamodawcom wykorzystywać dane o ich klientach do zwiększenia sprzedaży i budowania lojalności.