10 kwietnia 2014 roku odbyło się trzecie seminarium z serii „e-Commerce Polska Business Mix”, organizowane przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Tematem przewodnim spotkania były najnowsze trendy w logistyce dla e-handlu. Dużo uwagi poświęcono modelowi One Day Delivery, czyli jednodniowym przesyłkom kurierskim.

Dostawa towaru w dniu damówienia to stosunkowo nowy trend w branży e-handlu. Nie jest zaskoczeniem, że jako pierwszy na pomysł dostarczania zamawianych towarów jeszcze tego samego dnia wpadł amerykański gigant Amazon.com. W latach 2010-2012 firma zainwestowała prawie 14 miliardów dolarów na opracowanie usługi ekspresowych dostaw. W roku 2011 usługę Same Day Delivery wprowadziła sieć Walmart, a w 2012 – eBay. W 2012 roku do tej grupy dołączyła też firma Google, uruchamiając program Express Shopping.

adam tomczak one day delivery

„W dobie internetu czasu dostawy zamówionych produktów nie liczymy już w dniach, lecz w godzinach” – powiedział podczas spotkania Adam Tomczak, prezes zarządu X-press Couriers, firmy oferującej usługę błyskawicznej dostawy.

Szybciej i taniej

Według Tomczaka główną ideą przyświecającą dostawom błyskawicznym jest zmotywowanie klienta do zakupu i uniemożliwienie mu rozmyślenia się. „Chodzi o to, aby klient kupił towar i nie musiał na niego czekać – tym czasie mógłby przecież zmienić zdanie co do zakupu i na przykład anulować zamówienie. W modelu błyskawicznym klient po prostu nie ma takiej możliwości – towar jest u niego, zanim zdąży się rozmyślić” – tłumaczy.

Główna barierą stojącą na przeszkodzie popularyzacji tego typu usługi jest świadomość konsumentów. „Musimy zmienić schemat myślenia klientów, dla których szybsza dostawa oznacza wyższą cenę. Ich oczekiwania są przecież dokładnie odwrotne – chcieliby otrzymać towar szybciej a zapłacić mniej” – wyjaśnia Tomczak. „W obecnie przyjętej konwencji większość konsumentów akceptuje czas dostawy w wymiarze od jednego do trzech dni oraz koszty nieprzekraczające 15 złotych. Naszym celem jest zaoferowanie błyskawicznej dostawy w tej samej cenie” – dodaje.

One Day Delivery – trend przyszłości

Tomczak twierdzi, że mimo wielu przeszkód, jak trudności wynikające z lokalizacji magazynu, zarządzania towarem w czasie rzeczywistym czy dostosowania procesów operacyjnych, przyszłość należy do One Day Delivery. „W USA lista miast obsługiwanych w tym modelu sięga już 30 pozycji, a wartość tego rynku szacuje się na 12 miliardów dolarów. W Polsce takich miast jest osiem. Tak dynamiczny rozwój w tak krótkim czasie pozwala przypuszczać, że dostawa tego samego dnia już niedługo stanie się standardem” – tłumaczy.

Seminarium odbyło się w ramach serii spotkań „E-Commerce Polska Business Mix”, organizowanej przez Izbę Gospodarki Elektronicznej e-Commerce Polska. Patronat medialny nad serią sprawuje serwis Evigo.pl.