Jak wynika z najnowszego raportu ShoppingShow „Zwyczaje zakupowe konsumenta digitalnego”, klientów kupujących online cechuje jednocześnie niecierpliwość, ale i rozsądek. Mimo że nie tolerują oni wolno ładujących się stron i opuszczają te, które nie spełniają ich oczekiwań, jednocześnie podejmują decyzje roztropnie i nie kupują w sposób kompulsywny.

Autorzy raportu podkreślają, że tzw. konsumenci digitalni wyznaczają nowe standardy sprzedaży, do których dopasować się muszą e-sprzedawcy.

  • Niecierpliwość (70%). Konsumentów denerwują niedopasowane treści, a także sytuacja gdy coś długo się otwiera czy ładuje. Szczególnie w przypadku stron responsywnych. Cechuje ich:
  • Wygoda, intuicyjność, komfort (90%). Użytkownicy chcą swobodnie poruszać się po aplikacjach i stronach internetowych. Oferta ma dać się łatwo wyszukać, w zgodzie z preferencjami konsumenta. Koszyk musi być łatwy do zapełnienia, a transakcja jak najprostsza.
  • Świadomość (70%). Większość konsumentów digitalnych cechuje roztropność. Rozumieją oni większość zależności związanych z e-commerce, plikami cookies. Są bardziej wyważeni w realizacji zakupów, rzadziej kupują kompulsywnie w sieci.
  • Powtarzalność. Większość konsumentów na ogół wykorzystuje te same wzorce postępowania. Korzystają z tych samych stron, e-sklepów czy aplikacji. Zasoby te zmieniają raz na miesiąc (20%), a częściej raz na kwartał (45%). Połowa respondentów nie potrafiła oszacować, kiedy ostatnio zmieniła lub skorzystała z innego e-sklepu niż z dotychczasowego, z innego portalu informacyjnego niż z tego co zazwyczaj.
  • Trendy, moda, zmienność. Jeśli któreś rozwiązanie się nie przyjmie i nie zyska popularności, to znika ze świadomości konsumentów. Ponieważ na rynku istnieje mnóstwo nowych rozwiązań ułatwiających zakupy online, pojawia się konieczność wyboru. A tutaj dużą rolę odgrywają trendy kreowane przez social media. Bywa, że e-sklep zyskuje większą popularność, bo jest akurat „trendy”.

Jednak mimo że konsument porusza się w świecie wirtualnym, nadal kluczową rolę w sprzedaży odgrywają sklepy stacjonarne. Jak wynika z raportu EMEA Research and Consulting „How we shop. The changing face of Europe’s consumer”, dla klientów ważna jest możliwość wejścia do sklepu po to, by przymierzyć / dotknąć ubrania przed kupieniem ich online. Do showroomingu przyznaje się 85% ankietowanych. Preferencja ta jest bardziej powszechna w grupie wiekowej 16-24 lata (86%), jest natomiast tak samo obecna wśród klientów mieszkających na obszarach wiejskich, z ograniczonym dostępem do sklepów stacjonarnych, jak i tych mieszkających w mieście.

Jak wynika z raportu Latitude, Next-gen: mobile and Beyond”, 63% osób oczekuje, że w ciągu najbliższych kilku lat będzie robić więcej zakupów przy użyciu urządzenia mobilnego. 34% uważa, że ich nawyki w tej kwestii pozostaną bez zmian. Natomiast tylko 3% jest zdania, że dokona mniejszej ilości zakupów z tą drogą.

Różne typy urządzeń służą konsumentom internetowym do wykonywania różnych czynności. Na komputerach stacjonarnych 66% sprawdza informacje na temat produktu, a 65% szuka kuponów bądź promocji. Tablet służy 66% klientów do sprawdzania informacji na temat produktu, 61% do sprawdzania i porównywania cen, a 57% do sprawdzania rankingów, opinii i recenzji. Z kolei na smart fonach 72% sprawdza geolokalizację sklepu, 66% porównuje ceny, a informacji o produkcie szuka 58% konsumentów.

RAPORT_02_rozne-ekrany-dla-roznych-potrzeb

Oszczędność czasu jest dla respondentów ważniejsza niż względy finansowe. Ankietowani w następujący sposób określili zalety zakupów przez urządzenia mobilne:

  • Oszczędzają czas – 73%
  • Umożliwiają znalezienie najlepszej oferty – 69%
  • Można je zrobić „po drodze” – 69%
  • Można je zrobić w trakcie wykonywania innych czynności 63%
  • Nie trzeba czekać w kolejce – 55%