Facebook planuje uruchomienie nowej usługi, która umożliwiałaby dokonywanie przelewów za pośrednictwem swojego serwisu. Firma powinna lada dzień uzyskać niezbędne zezwolenia administracyjne w Irlandii.

Płatności mobilne przez Facebooka?

Nowa usługa wymaga wydania zgody przez irlandzki bank centralny. Jeśli Facebook uzyska tę zgodę, będzie mógł emitować własną wirtualną walutę, która będzie swego rodzaju poświadczeniem wierzytelności. Innymi słowy, sieć społecznościowe będzie oficjalnym emitentem cyfrowych środków płatniczych, którymi obracać będzie można w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Usługa miałaby działać na podstawie uproszczonych regulacji, jakie Unia Europejska przewiduje dla sektora finansowego. Polegają one na tym, że nie wymaga się wielokrotnego aplikowania o zezwolenie na działalność w różnych krajach – wystarczy uzyskać zezwolenie w jednym z nich, aby móc operować na obszarze całej UE. Regulacje wymagają także od Facebooka założenia rezerwy w wysokości 350 tys. euro oraz utrzymywania emisji wirtualnej waluty na poziomie wypłacalności spółki.

Na tym jednak plany koncernu Marka Zuckerberga się nie kończą. Jak donosi The Financial Times, Facebook negocjuje z przynajmniej trzema londyńskimi startupami. Przedmiotem negocjacji jest stworzenie mobilnej platformy do płatności zintegrowanej z Facebookiem. Wśród tych firm miały się znaleźć Moni Technologies, Azimo oraz TransferWise. Na tym etapie trudno jednak stwierdzić, czy pomysł płatności mobilnych za pośrednictwem Facebooka okaże się trafiony.

Największy problem Zuckerberga – brak zaufania konsumentów

Facebook uzyskał już zgodę na obsługę płatności w USA. Firma wprowadziła pewne ograniczone rozwiązania płatnicze, pozwalające na przykład na płatności wewnątrz określonych aplikacji, jak Candy Crush czy Farmville. Portal pobiera za nie wysoką, bo sięgającą aż 30%, prowizję. W samym tylko 2013 roku, Facebook obsłużył w ten sposób transakcje o łącznej wartości 2 miliardów dolarów.

Największym jednak wyzwaniem stojącym przed Markiem Zuckerbergiem jest bardzo niskie zaufanie konsumentów do płatności mobilnych. Według badań przeprowadzonych przez firmę Ovum, jedynie 1% ankietowanych wyraża chęć korzystania z płatności mobilnych za pośrednictwem mediów społecznościowych. 45% zaufałoby w tej kwestii bankom, a 13% – operatorom kart płatniczych.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją artykułu w serwisie Evigo.com.