Kraków: wysoki wskaźnik pustostanów w galeriach

Kraków

Kraków

Chociaż aglomeracja krakowska zajmuje 3. miejsce w kraju pod względem liczebności mieszkańców, zasób powierzchni handlowej w Krakowie pozostaje niewielki w porównaniu do miast o podobnej liczbie mieszkańców. W aglomeracji krakowskiej znajduje się łącznie 14 obiektów handlowych, o łącznej powierzchni 555,5 tys. mkw. W porównaniu do pozostałych miast Polski Kraków znajduje się na 7. miejscu, za takimi miastami, jak Poznań, Wrocław czy Łódź – wynika z raportu „Kraków Investors’ Guide” opracowanego przez CBRE i Randstad.

Z zasobem powierzchni handlowej na poziomie około 265 mkw. na 1 tys. mieszkańców aglomeracja krakowska stanowi jeden z najmniej nasyconych regionów wśród największych miast Polski.

Z drugiej strony, wskaźnik powierzchni niewynajętej wyniósł 4,9 proc. pod koniec 2013 roku, co oznacza jeden z najwyższych wyników w kraju wśród miast o porównywalnej liczbie mieszkańców. – Relatywnie wysoki poziom pustostanów w Krakowie jest spowodowany głównie przez nowe obiekty handlowe, które nie zostały jeszcze skomercjalizowane, oraz przez starsze centra handlowe, które wymagają odświeżenia oraz repozycjonowania – powiedziała Beata Kokeli, senior dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w CBRE.

Do największych obiektów handlowych w Krakowie należą Bonarka City Center (90 tys. mkw.), Galeria Krakowska (60 tys. mkw.) oraz Galeria Bronowice (60 tys. mkw.), która została otwarta w IV kw. 2013 roku.

Do najważniejszych obiektów planowanych do realizacji w najbliższym czasie należy m.in. Serenada (42 tys. mkw.) firmy Mayland. Galeria Kazimierz z kolei przechodzi obecnie intensywny proces remontu i rekomercjalizacji.

Główne ulice handlowe

Ulice handlowe w Krakowie uchodzą za najbardziej rozwinięte w skali całego kraju, z sukcesem konkurując z obiektami wielkopowierzchniowymi.

Ważnym obszarem koncentracji handlu w Krakowie jest Stare Miasto, otoczone historycznymi murami miejskimi. Do głównych ulic handlowych należą Floriańska i Grodzka, łączące jedne z głównych atrakcji turystycznych miasta – Barbakan oraz Wawel. Ruch turystyczny w Krakowie odpowiada za bardzo ważną część obrotów sklepów zlokalizowanych w centrum miasta.

Do najważniejszych sieci handlowych posiadających swoje sklepy przy głównych ulicach w Krakowie należą Max Mara, Hexeline, United Colors of Benetton, Krakowski Kredens, Zara, Promod, Parfois czy Orsay.

Czynsze za powierzchnie handlowe

W przeciwieństwie do pozostałych dużych miast Polski czynsze przy głównych ulicach handlowych w Krakowie (65–70 euro/mkw./miesiąc) charakteryzują się wyższym poziomem niż stawki w centrach handlowych (40–50 euro/mkw./miesiąc). W związku z ograniczoną ilością nowej powierzchni handlowej, jaka ma zostać zrealizowana w najbliższym czasie, stawki czynszu powinny utrzymywać się na niezmienionym poziomie.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016