Komercjalizacja galerii nie kończy się w dniu jej otwarcia

Marek Noetzel, partner, dyrektor dział powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield

Marek Noetzel, partner, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield

O zmieniającym się procesie komercjalizacji centrów handlowych redakcja Retailnet rozmawia z Markiem Noetzel, partnerem, dyrektorem Działu Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.

 Jest to proces, który w ciągu ostatnich lat znacznie się wydłużył. W przypadku galerii handlowej o zróżnicowanej ofercie ponad 80 większych i mniejszych lokali i powierzchni powyżej 20 tys. mkw., okres ten trwał od 1,5 do 2 lat. Teraz ten proces jest dłuższy i nie kończy się w momencie otwarcia.

 Mamy etap komercjalizacji przed otwarciem, który trwa od 2 do 3 lat, oraz etap po otwarciu, który może trwać rok czy nawet w niektórych przypadkach 2 lata, kiedy trwa proces komercjalizacji uzupełniającej, ale także i rekomercjalizacji. Często po otwarciu okazuje się, że niektóre pomysły, koncepty handlowe nie sprawdzają się i jest potrzeba zmiany niektórych najemców. Rola agenta nie kończy się w momencie otwarcia galerii. Jesteśmy klientom potrzebni także po otwarciu.

 Proces komercjalizacji wydłuża się także dlatego, że jest bardzo duża podaż różnych obiektów na rynku. Nowo powstające obiekty konkurują nie tylko między sobą, ale także z galeriami już istniejącymi. Różnica między galerią istniejącą a galerią, która powstaje jest taka, że wyniki tej pierwszej są mierzalne. Znany jest footfall, obroty najemców, koszty dodatkowe. Galeria istniejąca jest bardziej przewidywalna, obarczona mniejszym ryzykiem niż inwestowanie w galeriach nowo budowanych, które potrzebują roku lub dwóch, żeby ugruntować swoją pozycję w świadomości klientów.

 Te wyzwania są podobne dla całego regionu CEE i Europy Zachodniej, choć w porównaniu z naszą częścią Europy proces komercjalizacji na Zachodzie jest dłuższy. Także proces przygotowania inwestycji jest w Europie Zachodniej bardzo długi – czasochłonne jest uzyskanie pozwoleń i proces projektowania galerii handlowej. Miasta przywiązują dużą wagę do urbanizacji tych przestrzeni – dodał Marek Noetzel.

Reklama

Galeria Jurajska